Dag 9 – Prambanan – Van ruïne tot hindoe-parel
Rakai Pikatan, de
plaatselijk regerende hindoe koning uit de 9de eeuw, gaf destijds opdracht
tot de bouw van een tempelcomplex om de goden te eren en een overwinning te
vieren. Na zijn overlijden breidde zijn zoon het complex nog verder uit. Het
resultaat overtrof de wildste dromen, want de megalomane visie resulteerde in
het grootste hindoe-complex van Indonesië. Niet alleen groot, maar ook
schitterend gedecoreerd.
Het Prambanan
complex was echter geen lang leven beschoren en dat had dan vooral te maken met
het feit dat na voltooiing het gebied verlaten werd door de val van het Mataram
koninkrijk nadat de islam zich verder verspreidde over Java.
De leegstand liet
het ooit schitterende complex verpauperen en ook de natuurkrachten waren niet
lief. Zo viel het ten prooi aan aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.
In 1811 ontdekte
de Britse ontdekkingsreiziger Colin McKenzie het door groen overgroeide complex
en het is vooral aan het Nederlands koloniaal bestuur te danken dat men begon
het immense complex weer in ere te herstellen. Een begin, want het werk is
verre van gedaan zoals we vandaag zullen merken.
Vergezeld van de
eerste druppels regen op deze reis, komen de grootste tempels al van ver in het
vizier.
Die grootste zijn
gewijd zoals dat meestal gaat aan de drie belangrijkste hindoegoden, de heilige
Drievuldigheid zeg maar : Brahma, Vishnu en Shiva. Ook al is Brahma de
oppergod, toch wordt de grootste tempel meestal voor Shiva gereserveerd. Zevenenveertig
meter hoog maar liefst meet de tempel na restauratie. Die restauratie ging/gaat
moeizaam. Immers na verschillende aardbevingen lag het complex in puin als een
volledig uit de hand gelopen mikado spel. De restauratie heeft dan ook veel
meer weg van een complex puzzelwerk om de tempels terug in hun glorie te
herstellen. De restaurateurs beginnen pas aan de wederopbouw van een tempel als
men inschat dat er minstens 75% van de originele stenen voorhanden zijn. En
velen van die stenen zijn er niet meer. Immers de lokale bevolking, voor wie de
ruïne niet onbekend was, gebruikte de stenen voor de bouw van een eigen huis.
Met liefde en toewijding slaagde men er ook in om ten noorden van de tempel van
Shiva die van Vishnu uit de as te doen herrijzen en ten zuiden die van Brahma.
Ook lukte het ondertussen om een aantal kleinere tempels weer op te bouwen,
vooral dan diegenen die tegenover de hoofdtempels liggen. Die tempels zijn
gewijd aan de rijdieren van de hoofdgoden : de stier van Shiva, de gans van
Brahma en de vogel van Vishnu. Aan de noordelijke en zuidelijke poort, bevindt
zich nog een kleine hoftempel van zestien meter hoog en samen vormen deze
tempels het hart van het complex, het zogenaamde binnenhof. Het gerestaureerde hart
is wat we vandaag kunnen bezoeken. Echter hierrond bevinden zich naar schatting
de ruïnes van nog eens tweehonderdvierentwintig tempels die zich meestal nog in
een embryonaal stadion van wederopbouw bevinden. Meer dan een muurtje hier en
daar is het niet. Volgens tekeningen zouden deze in rijen van vier rond de
hoofdtempels moeten opgebouwd worden, maar of dat ooit gaat lukken...
Alsof de
historische verwoestingen dit complex nog niet erg genoeg in het hart geraakt hadden,
gebeurde het ondenkbare in 2006. Een verwoestende aardbeving trof Centraal Java
waarbij meer dan zesduizend doden vielen en tweehonderdduizend mensen dakloos werden door
de instorting van duizenden gebouwen. En ja, ook de Prambanan ontsnapte niet
aan ernstige schade. Voor 30 tot 40% van het complex was het terug naar de
tekentafel.
De grootsheid van
het complex is natuurlijk al imposant, maar ook het detail van de versieringen is
ronduit indrukwekkend. Zo wordt het verhaal van het zogenaamde Ramayana-epos
hier letterlijk breed uitgesmeerd op de tempel in prachtig bas-reliëf. Het
vertelt het verhaal van Rama en zijn geliefde Sita. Die laatste wordt ontvoerd
maar met hulp van de heer van de apen en zijn apenleger bevrijd. Eind goed, al
goed.
Elke beeld is minuscuul
uitgewerkt met gedetailleerd beeldhouwwerk. En zelfs al is maar een fractie van het
complex gerestaureerd, toch geeft het een beeld van de megalomane visie van de
bouwheren destijds. Een grandioos eerbetoon aan hun hindoegoden. Een ronduit
indrukwekkende ode ook aan hun visie en bouwkunsten. Enkel de meest
verwoestende natuurkrachten gooiden roet in het eten, maar slechts tijdelijk,
want uiteindelijk triomfeerden kunst en architectuur met ongetwijfeld
goddelijke steun. Vandaag straalt het Prambanan complex als weleer. Ik hoop uit
de grond van mijn hart dat ooit alle kleinere tempels hier in Yogjakarta zullen
verrijzen, misschien wel met de hulp van Garuda, de vogel van Vishnu.

Reacties
Een reactie posten