Dag 8 – Batavia – Ooit de koloniale hoofdstad
Niet alle wegen
leiden naar Rome. Het is me nu wel duidelijk dat hier in Indonesië alle wegen
naar Jakarta leiden. Want welke binnenlandse verplaatsingen met vliegtuigen we
ook nemen, alles gaat via de hoofdstad. Jakarta is sinds 1949 de huidige
hoofdstad van de republiek Indonesië en tot 1942 Batavia genoemd.
Juist, dat
Batavia dat me vroeger deed wegdromen. Het destijds eerder kleinschalige Batavia
was het hoofdkwartier van de Verenigde Oost-Indische Compagnie en later van de
kolonie Nederlands Oost-Indië.
Nu is het een
miljoenenstad met bijna evenveel inwoners als België. Die inwoners moeten
natuurlijk ergens wonen, dus glinsterende wolkenkrabbers rijzen uit de grond zoals
muggen verschijnen tijdens het vochtige seizoen. Het verkeer loopt vast als die
miljoenen mensen de baan opgaan tot misnoegdheid van de inwoners. Al dat
verkeer zorgt dan ook voor een slechte luchtkwaliteit en de nodige
gezondheidsklachten. De leefbaarheid van de stad staat dan ook op het spel, zeker
als je bedenkt dat de stad dit gewicht niet meer kan dragen en dat mag je
letterlijk nemen. Immers de stad is gebouwd op moerassige ondergrond waardoor
continu water moet opgepompt worden. Dat oppompen zorgt ervoor dat de stad elk
jaar enkele centimeters zakt. Een
oplossing drong zich op en werd gevonden. Indonesië bouwt aan een nieuwe
hoofdstad in … Kalimantan op Borneo. Niet iets dat direct op veel enthousiasme
werd onthaald. Immers op Borneo liggen de oudste regenwouden ter wereld, het is
het leefgebied van de Borneose orang-oetan en andere beschermde dieren en
planten.
Bij een nieuwe
hoofdstad hoort ook een nieuwe naam. Nusantara gaat die heten. Wil dit zeggen
dat alle inwoners van de hoofdstad best aan een grote opruimactie beginnen en hun
hebben en houden in een verhuiswagen moeten gaan stouwen? Niets is minder waar.
In de nieuwe hoofdstad komt vooral het bestuur van het land te zitten. Zo wordt
er een nieuw presidentieel paleis gebouwd, komen er moderne regeringsgebouwen
en wordt er woonruimte voorzien voor zo’n 1,5 miljoen mensen. Dat gaat dan
enkel over overheidsambtenaren en hun gezinnen. Voor de gewone inwoner van Java
is er geen plaats. Die zullen het moeten stellen in een steeds verder
wegzakkende stad. Oplossingen om dit op te lossen zijn er niet. De kritiek in
Jakarta is dan ook snoeihard, want de overheid trekt zich duidelijk niets aan
van de gewone medemens.
Jakarta lijkt in
niks nog op dat tropische Batavia waar ik bij wegdroomde. Erger nog, voor de
gewone inwoner van de hoofdstad, blijft enkel een nachtmerrie over.
Reacties
Een reactie posten