Dag 18 - Een spirituele reis op Bali
Net zoals in
Nepal, wordt het hindoeïsme op Bali ook met het boeddhisme gecombineerd. Het
zorgt er meteen ook voor dat ik me hier ook door en door zen voel.
Net zoals elke
godsdienst is ook het hindoeïsme doorspekt van tradities en rituelen en vandaag
heb ik het voorrecht aan één van die rituelen te mogen deelnemen. Niet zomaar
een ritueel, maar één van de meest heilige rituelen die hier op Bali bestaan.
Diep in het woud
ligt de ‘Sebatu Heilige Bron’ die haar water krijgt van een duo-waterval
hogerop in de bergen. Deze bron is de plaats waar het zogenaamde Melukat
ritueel plaatsvindt. Melukat komt van het woord ‘sulukat’. ‘Su’ betekent goed
en ‘lukat’ betekent reiniging. Vrij vertaald betekent Melukat dus ‘zichzelf
reinigingen voor goedheid en geluk’. Dit ritueel is maar één stukje van het
zogenaamde Tirtayatra, een soort pelgrimstocht waarbij je afreist naar heilige
plaatsen om daar te bidden, te mediteren en het ‘heilige water’ tot je te
nemen. Deze traditie bestaat al meer dan vijfduizend jaar.
Om de bron te
bereiken, volgt er een stevige afdaling (weliswaar via tientallen aangelegde treden)
naar de plaats waar de duo-waterval uiteindelijk eindigt in ‘de bron’.
Aangekomen komt
men in een bijna mystieke wereld terecht. Diep in dit woud, zorgt alleen al het
gefluister van het water voor innerlijke rust. Het ruisen schijnt alle andere oerwoudgeluiden
te overstemmen. We vinden hier een unieke stenen tempel bestaande uit
verschillende plateau’s met een prachtig
uitgewerkt altaar versierd met stenen beelden, allen overgroeid met bijna mysterieus
mos en omringd door het groene gebladerte van het omliggende woud. De stenen
beelden hebben iets mystieks, sommige lijken mij dieren, van anderen
veronderstel ik dat het goden zijn in een bepaalde manifestatie en dan zijn er
nog die mij eerder aan gnomen doen denken. Geel gekleurde parasolletjes (geel,
de kleur van het hindoeïsme en boeddhisme) maken het tafereel af. De vredige
atmosfeer benadrukt eens te meer de spirituele insteek van de plaats. Een
groene oase van absolute rust.
De volgende fase heeft
plaats op het droge, net voor het altaar. Er volgt eerst een besprenkeling met
gewijd water op de bovenkant van mijn hoofd, gevolgd door het druppelen van
wijwater op mijn handen waarmee ik mijn aangezicht en nek inwrijf. Vervolgens
krijg ik een aantal rijstkorrels toegestopt die ik tot een hoopje samendruk.
Een stukje gebruik ik om hiermee een tika op mijn voorhoofd te plaatsen, een
volgend stukje plaats ik op het begin van mijn borstbeen, het restant verdwijnt
in mijn mond. Volledig gereinigd en gezegend, ben ik klaar om mijn
offerschaaltje op het altaar te plaatsen, mijn ogen te sluiten, mijn handen
samen te vouwen en tijdens een ingetogen moment het hogere te aanroepen, wat
aan introspectie te doen en de liefde om me heen te voelen.
Wat een
spirituele ervaring is dit. Van het eerste tot het laatste moment, voel ik mij
verbonden met de natuur, met een godsdienst die de mijne niet is en kan ik gewoon
even alleen met mijn gedachten zijn. Noem het een spirituele wedergeboorte. Een
dankbaar moment voor alles in dit leven en even rust na een moeilijke periode.
Een mooi moment om te delen met de Balinezen. Wat een bijzondere belevenis, wat
een uitzonderlijke dag. Een dag vol
respect voor hun godsdienst, voor de natuur, voor de Balinese medemens en hun
rituelen, maar ook nederigheid voor hun gebruiken en cultuur. Een spirituele
reis die zijn gelijke niet kent.
Reacties
Een reactie posten