Dag 11- Borobudur – Een boeddistische parel verborgen onder as en puin
De ‘Berg van
Vuur’ heeft zijn naam niet gestolen, want dat is nu net wat de vulkaan ‘Merapi’
letterlijk betekent. En dat hij vuur spuwt zal de wereld geweten hebben. Want
de Merapi is de meest actieve vulkaan van Indonesië wat hem bijzonder
gevaarlijk maakt voor de dicht bevolkte gebieden rondom hem, niet in het minst
voor de duizenden inwoners die op de vulkaanflanken wonen. Net om zijn grote
vulkanische activiteit wordt hij goed opgevolgd door vulkanologen want hij
wordt als één van de gevaarlijkste vulkanen ter wereld beschouwd.
Die tientallen
uitbarstingen hebben voor een zeer vruchtbare ondergrond gezorgd maar het
vulkanische as en puin bedekten natuurlijk ook heel wat meer, waaronder één van
de meest indrukwekkende bouwwerken in
Indonesië en waarschijnlijk ook wereldwijd.
Niet alleen onder
puin en as maar ook onder het resultaat van eeuwenlange begroeiing werd de
Borobudur in 1814 ontdekt. Dat gebeurde op het moment dat de Engelsen Java op
de Nederlanders veroverden. De Britse gouverneur Thomas Raffles was niet
ongevoelig voor geruchten die hij opving over een enorm monument dat zou
verborgen liggen in de jungle. Een geheim dat de Javanen met zich meedroegen,
maar door hun bijgeloof boezemde het complex eerder angst in en werd de plaats angstvallig
vermeden. Hij stuurde een Nederlandse ingenieur op pad die samen met zijn
opgetrommeld team van tweehonderd man zich een weg kapte en hakte door de
jungle en meters as en puin afvoerde. Het resultaat van dat harde werk werd na
anderhalve maand voor een stukje zichtbaar : de ruïnes van de Borobudur zagen weer
daglicht na eeuwen te hebben overleefd in het donkere van de nacht. Het duurde
nog tientallen jaren alvorens de volledige site iets of wat zichtbaar voor het
oog werd. Zichtbaar natuurlijk ook voor wat we souvenirjagers zullen noemen en
die heel wat kunst meenamen. Toen Java terug onder Nederlands gezag kwam, gingen
de opgravingen tientallen jaren door en werd beslist de tempel te restaureren.
Een huzarenstuk want de tempel is een uit de kluiten gewassen stoepa. Gelukkig
was er voldoende onderzoek gebeurd waardoor de tempel beschreven kon worden.
Het moment om een ‘telefoontje’ te plegen naar Theodoor van Erp, jawel de man
van het paleis in Medan. Beelden werden gerestaureerd en beschadigde stenen
werden vervangen, een werk dat verdergezet werd na zijn vertrek. Toch bleek dit
niet voldoende om de Borobudur te beschermen tegen de tand des tijds. Immers de
tempel is gebouwd op een heuvel en de tropische regenbuien zorgen voor immense
neerslag die door het monument als een spons werden opgenomen en bovendien werd
ook de zachte fundering van binnenuit aangetast. Die hoge vochtigheid zorgde
voor het ontstaan van mos dat vervolgens ook de Borobudur verder aantastte,
maar erger nog, diezelfde vochtigheid zorgde er ook voor dat delen van het
gebouw steeds verzakten of gewoon inkalfden.
Een grote vraag
drong zich op, ofwel de tempel volledig ontmantelen en de stukken
tentoonstellen in musea of een zeer grondige renovatie die dit waterprobleem
voorgoed zou oplossen. Gelukkig voor ons en voor allen die na ons komen, werd
gekozen voor de tweede oplossing. Deze monumentale restauratie begon in de
jaren zeventig toen Indonesië al lang onafhankelijk was. Gelukkig droeg de
UNESCO zijn steentje bij tot deze tweede restauratie. Negen jaar had men nodig
om de tempel volledig te ontmantelen, de heuvel te versterken en de tempel
terug op te bouwen.
Het resultaat van
dit gigantisch project bewonderen wij vandaag : de Borobudur in al zijn glorie.
De zon heeft het
moeilijk vandaag, maar zelfs zonder zijn stralen, schittert de tempel voor mijn
ogen. Negen jaar om dit te ontmantelen en terug op te bouwen? Lijkt mij wel
gekkenwerk want de Borobudur is enorm. Zo enorm zelfs dat dit de grootste boeddhistische
tempel ter wereld is. Als een lotusknop schijnt hij te zweven boven het
landschap of een ingebeelde vijver. Het is opgezet als een grote stoepa, wat de
boeddhistische kosmos voorstelt, hun versie van het universum : een vierkante
basis met daarop een halve bol, bekroond met een piek. In de praktijk betekent
dit dat de tempel uit negen plateaus bestaat : de onderste zes zijn vierkant,
de bovenste drie zijn rond. De onderste terrassen vertegenwoordigen de wereld
van verlangen gesymboliseerd wordt door
bas-reliëfs die het aardse leven en de menselijke zwakte uitbeelden; de
volgende ronde terrassen symboliseren de weg naar de verlichting van boeddha,
de piek wordt hier gesymboliseerd door een immense stoepa op de top die het
sluitstuk vormt en die boeddha’s ultieme verlichting weerspiegelt, het
zogenaamde nirwana.
Nadat de
Borobudur een tijdje gesloten was, werd hij enkele jaren geleden heropend, gewapend
met een nieuw scanningssysteem waarbij je één uur de tijd hebt om de eigenlijke
tempel zelf te bezoeken en dit om de mensenstroom in bedwang te houden.
Voordeel is wel dat er slechts honderd personen per keer toegelaten worden, wat
maakt dat je in alle rust kan genieten van dit immense bouwwerk.
Een uur de tijd
is echter niet veel om de 504 boeddha beelden te tellen die zich er officieel
bevinden en nog minder om 2.672 bas-reliëfs stuk voor stuk te bewonderen. Al
snel wordt duidelijk dat hier jaren en jaren moet aan gewerkt zijn. De heel
gedetailleerde bas-reliëfs moeten het werk van heel wat vakmensen zijn geweest.
En ook de boeddha’s uithakken, allemaal in een ander pose, moet een monumentaal
werk zijn geweest, om nog maar te zwijgen over de boeddha’s die zich op de
cirkelvormige hogere niveaus bevinden in kleinere stoepa’s en die in de hoofdstoepa op de top.
Ik voel me zelf in het nirwana door al die schoonheid om mij heen. Ik heb ogen
te kort om alles in me op te nemen. Wat een meesters waren deze kunstenaars die
met gemak duizend jaar geleden leefden. Wat een grootse visie hadden zij om met
dit kunstwerk eer te betonen aan boeddha. Ik denk niet dat ze als opzet hadden
het grootste boeddhistische monument ter wereld te voltooien, ze wilden enkel
hun lof en liefde uitspreken en een plaats creëren om hun respect te betuigen met
dit eerder toevallig, indrukwekkend resultaat.
De Borobudur
overtreft alle verwachtingen en niet ver gelegen van de Prambanan is het een
bewijs dat moslims, hindoes, en boeddhisten destijds vredig samenleefden.
In het aanschijn
van de Merapi waaraan door de lokale bevolking ook een spirituele betekenis
wordt gegeven en die de kern vormt van hun tradities, wacht de eeuwigheid op de
Borobudur. Zelfs de aanslagen van 1985 kregen hem deze keer niet klein.
Gelukkig geloven
de inwoners dat de geesten van de vulkaan moeten worden gekalmeerd om
uitbarstingen te voorkomen. Laten we hopen dat dit genoeg is om de Borobudur
die eeuwigheid ook te gunnen.

Reacties
Een reactie posten