Dag 2 - Namasté Nepal
Namasté … ik
zal het deze reis nog honderden keren horen en zelf zeggen. Vrij vertaald :
‘van mijn hart naar jouw hart’. Een echte begroeting vanuit het hart. Namasté
Nepal, maar vandaag vooral : namasté
Kathmandu.
Op een groene
heuvel net buiten de hoofdstad, ligt het tempelcomplex van Swayambhunath. Dat
betekent dat elke pelgrim of bezoeker eerst een driehonderd-tal trappen moet
nemen alvorens het heiligdom te kunnen betreden. Het complex heeft ook als
bijnaam de ‘Monkey temple’ en al snel wordt duidelijk waarom : er hangt een
groot aantal apen rond die je alles wat loshangt of zelfs in je hand hebt, maar
al te graag afhandig wil maken.
Het wordt een
eerste echte kennismaking met het Boeddhisme hier in Nepal op een unieke manier
verweven met het Hindoeïsme. Een immense stoepa (de naam voor een
boeddhistische tempel die altijd volgens een vast stramien is gebouwd) ligt
centraal. Voor Indiase en Nepalese boeddhisten is dit complex de meest heilige
plek, voor de Tibetanen de op één na heiligste plek. Volgens de overlevering
lag hier ooit een groot meer waarin één perfecte lotusbloem groeide. Toen
Bodhisattva Manjusri het meer met één slag van zijn zwaard liet leeglopen, werd
de Kathmandu vallei geboren, de lotus veranderde in de heuvel en de bloem in de
stoepa.
De lotusbloem
is een belangrijk symbool in het Boeddhisme en ook in vele andere culturen. Dat
heeft dan vooral te maken met de bloeiwijze waarbij een zaadje genesteld in
donkere modder uitgroeit tot een prachtige bloem aan het wateroppervlak. Boeddhisten vergelijken dit met de groei van
de mens : de lotus ontstaat vrijwel onzichtbaar in de modderige bodem en groeit
nadien uit boven het wateroppervlak tot een magnifiek iets. Zonder die basis
zou de bloem nooit zo mooi en stevig worden. M.a.w. ons verleden vormt ons,
maar bepaalt niet wie we zijn en geeft ons de mogelijkheid boven onszelf uit te
stijgen. De lotusbloem heeft nog een bijzondere eigenschap: ze is hydrofoob wat betekent dat ze water-vrezend
is. Ze is water- en vuilafstotend zodat er nooit modder in de buurt blijft
liggen en bovendien zorgen kleine bultjes op de planten ervoor dat water en
vuil er gewoon afrollen. Hierdoor wordt de lotusbloem aanzien als symbool van zuiverheid.
De heuvel
waarop het tempelcomplex staat, vertegenwoordigt ook de vier natuurelementen :
aarde, vuur, wind en water. Buiten de grote stoepa vind je hier nog een aantal
kleinere stoepa’s en tempels en er is ook nog een klooster.
De bekendste
tempel, naast de hoofdtempel hier, is de Harati Devi Temple, gewijd aan de
godin van de pokken en beschermster van alle kinderen. Het verhaal hierachter
is dat zij destijds om haar familie en zichzelf eten te geven, kinderen stal en
deze samen opaten. Het dorp was verbijsterd en de schrik zat er goed in. Ze
vroegen Boeddha hen te beschermen. Om haar een lesje te leren ontvoerde hij
haar geliefde zoon en verstopte hem. Op haar beurt richtte ze zich tot Boeddha
om te vragen of hij haar kon helpen in de zoektocht naar haar zoon. Boeddha
vertelde haar dat hij haar een lesje wou leren omdat iedereen zijn kinderen
liefheeft zoals zij haar zoon liefheeft. Ze zwoer nooit meer kinderen te
stelen, maar beloofde ook hen vanaf nu te beschermen. Boeddha gaf haar haar
zoon terug. Zo werd zij later beschermvrouw van alle kinderen in Kathmandu en
later ook godin. Ze beschermt kinderen bovendien tegen ziektes en epidemieën.
Kathmandu is
de belangrijkste stad van Nepal en al jaren de hoofdstad van het land. Toch
werd er destijds voor de macht gestreden tussen verschillende koningssteden in
de vallei van Kathmandu.
En die strijd
werd op vele niveaus gevoerd. De Malla dynastie zwaaide de scepter over deze
drie onafhankelijke steden, telkens met een koning uit een andere Malla-tak aan
het hoofd.
Familie of
niet, ze probeerden elkaar de loef af te steken op gebied van cultuur en
architectuur. En die competitie leidde tot de hoogstaande nalatenschap die we
vandaag nog steeds kunnen bewonderen. Een strijd binnen de machtsstrijd zou je
het kunnen noemen. Om die reden wordt de Malla heerschappij wel eens de gouden
eeuw van Kathmandu en Bhaktapur genoemd en ook van de derde van die oude
stadsstaten : Patan. Die laatste wordt ook wel de ‘Schone Stad’ genoemd, al
eeuwen vermaard om haar ambachtslieden, een reputatie die ze nog steeds heeft
tot op de dag van vandaag.
Durbar Square
is het hoofdplein van de stad. Durbar
betekent paleis, dus je zou het vrij kunnen vertalen als het Paleizenplein. Het
verbaast dan ook niet dat het paleis gelegen is aan het plein, de plaats van de kroning van de koning.
Het plein zou uit
de 3de eeuw dateren maar het was pas vanaf de 16de tot de
18de eeuw dat het de uitstraling van nu kreeg.
En wat een
uitstraling heeft het. Het plein werd destijds eigenlijk gebouwd als
tempelcomplex voor het aangrenzende koninklijke paleis. En in dat koninklijk
paleis beginnen we onze rondgang langsheen de geschiedenis. Het paleis was de
plaats waar de koning en zijn echtgenote met een aanzienlijk aantal concubines
leefden. Vanaf de plaats, een raam uitkijkend over het tempelplein, waar de
koning zich af en toe liet zien hand in hand met zijn officiële echtgenote,
geniet ik ook van het bovenaanzicht.
De tempel die
het meest opvalt is de Kirshna Mandir, die vanwege zijn grootte en uiterlijk
anders oogt dan de omliggende tempels. Daar waar de meeste Nepalese tempels
gebouwd worden uit baksteen en hout, is deze volledig vervaardigd uit steen.
Ook het ontwerp heeft een duidelijk Indisch randje want de bekende Mogol stijl
is ontegensprekelijk aanwezig . Zoals de naam doet vermoeden is hij gewijd aan
de god Krishna, in het Hindoeïsme, de god van de liefde.
De Bhimsen
Mandir werd wél in die typische Nepalese stijl gebouwd als pagode, uit baksteen
en hout, en beslaat drie verdiepingen. Wat hem ook zo bijzonder maakt, is dat
hij met goud en zilver werd afgewerkt.
Deze tempel is gewijd aan de god van de handelaars.
De
Vishwanath is ook zo’n mooie tempel, met
gevoel voor esthetiek en detail prachtig afgewerkt.
Het mag duidelijk zijn dat Patan een bijzonder getalenteerde kweekvijver
was voor kunst en architectuur. Dubar Square in Patan is zonder twijfel het
mooiste plein van Kathmandu Valley, een ode aan de schoonheid die de
geschiedenis met zich meegebracht heeft.
Reacties
Een reactie posten