Dag 13 - Hippies en hippe tempels
De cirkel is rond, zo zou je het kunnen stellen. Waar
onze rondreis twaalf dagen geleden begon in de hoofdstad Kathmandu, zijn we
terug waar het allemaal begon …
Zou je geloven dat Kathmandu ooit het hart van de hippie
beweging was? In de jaren zestig en zeventig was cannabis legaal te verkrijgen
in de stad waardoor heel wat hippies uit alle windstreken afreisden naar
Kathmandu voor een legaal jointje in één van de door de overheid uitgebate
winkels. Bovendien was het er goedkoop verblijven en hing er een relaxte sfeer
(uiteraard als iedereen high rondloopt 😉).
Die grote toestroom van hippies leidde echter ook tot wat problemen. Veel
rumoer en lawaai maar vooral een toename van de misdaad leidde tot een opkuis
van Freak Street, waar het hart van de Hippie beweging lag. Toen de overheid
bovendien ook eisen oplegde qua kleding en uiterlijk, vertrokken de laatste
hippies naar betere oorden. Het leverde de Nepalese overheid geen windeieren op,
want algauw werd het hippie-toerisme vervangen door trekkers, aangetrokken door
de Himalaya, en toeristen die wat cultuur wilden opsnuiven. Wat Freak Street
destijds ook aantrekkelijk maakte, was de nabijheid van Durbar Square, want net
zoals elke belangrijke stad heeft ook Kathmandu zijn paleizenplein. En net
zoals op die andere plaatsen is het een bijzondere verzameling tempels en
paleizen. De Maje Deval tempel dateert uit het einde van de 17de
eeuw en is opgedragen aan Shiva. In de hippietijden vond je de hippies hier op
de trappen terwijl ze samen zongen en hun jointjes rookten. De Indische film
‘Haré Rama, Haré Krishna’, die de decadentie van de hippiecultuur als onderwerp
had, werd hier trouwens voor een groot deel opgenomen. De zware aardbeving van
2015 hield lelijk huis in Nepal. Niet alleen de doden en gewonden die vielen,
maar ook een stuk van het culturele patrimonium moest eraan geloven. Zoals deze
tempel, waarvan enkel de negen verdiepingen tellende basis uit steen gemaakt,
de verwoestende kracht overleefde. De tempel was versierd met prachtig
houtsnijwerk, dat spijtig genoeg voor het nageslacht verloren is. Een
restauratie van de tempel vond plaats, maar kan nooit meer de pracht van de originele
evenaren. Bij de Shiva Parvati tempel kijkt het godenpaar Shiva en Parvati op
ons neer vanuit het middelste raam van het bovenste balkon.
Het meest bijzondere paleis aan het plein, is
ongetwijfeld het Kumari Ghar, de verblijfplaats van de zogenaamde levende godin
Kumari. Nepal kent immers een bijzondere traditie die volgens een legende
ontstond toen de laatste Malla koning van Kathmandu in het geheim regelmatig
een dobbelspel speelde met de godin Durga. Die had de koning verboden over hun
ontmoetingen te praten, maar op een dag volgde de koningin haar man die
daardoor ook de godin zag. Deze laatste werd zo kwaad dat ze de koning
onomwonden vertelde dat als hij haar ooit weer wou zien, hij haar moest zoeken
onder de jonge meisjes van de Newari Shakya kaste waar ze als jong meisje in
zou reïncarneren. Om de godin te paaien ging de koning op zoek naar een meisje
dat de kwaliteiten van haar bezat. Daaruit ontstond de traditie om een Kumari
te kiezen die de tweeëndertig eigenschappen van perfectie moet bezitten. En die
eigenschappen zijn nogal uiteenlopend : ze moet uiteraard over een uitmuntende
gezondheid beschikken en nooit ernstig ziek zijn geweest, een vlekkeloze huid,
zwart haar, prachtig expressieve ogen, een welluidende stem, uitgesproken
wimpers, lange dunne armen, delicate en zachte handen en voeten, enz. Ze moet
uit een vrome familie komen en nog het allerbelangrijkste is dat het meisje
kalm en onverschrokken moet zijn. Om haar moed te bewijzen moet ze een dag en
nacht alleen blijven terwijl er telkens 108 kippen, eenden, schapen, geiten en buffels
worden geslacht onder haar toeziend oog waarbij zij niet mag verpinken, laat
staan haar ogen afwenden. De Kumari dient dan haar moed te tonen door tussen de
gedode dieren door te lopen. Bovendien wordt er door astrologen ook haar
horoscoop bestudeerd. De belangrijkste voorwaarde is echter dat het meisje nog
nooit gemenstrueerd mag hebben. De gekozen Kumari leeft vervolgens in
afzondering en dus weg van haar familie,
in het paleis aan Durbar Square waar haar leven de komende tijd zal bestaan uit
zegeningen geven aan de gelovigen waarbij ze geen emoties mag vertonen (niet
lachen, wenen of praten in het openbaar). De belangrijkste zegening destijds
was die aan de koning. In het openbaar mogen haar voeten nooit de grond raken.
Vandaar dat ze bij openbare verplichtingen wordt rondgedragen in een
draagstoel. Volgens de overlevering zal een blik werpen op de Kumari voor een
gelukkig leven zorgen. Op het moment dat het meisje begint te menstrueren is ze
Kumari af. Immers er wordt geloofd dat op deze manier de godin het meisje
verlaat. Maar ook een snijwonde of op een andere manier aan bloedverlies
lijden, leidt ook tot het einde van haar godinschap. De Kumari komt dus wel naar buiten, maar soms
kan je ze ook zien als ze uit haar gouden raam kijkt dat uitgeeft op het plein.
Op het oudste stuk van het plein bevinden zich nog een
paar andere pareltjes. De Jagannath Mandir is één van de oudste tempels hier en
dateert nog uit de Malla-periode van de 16de eeuw. Het is dan ook
een voorbeeld van die prachtige Newar architectuur uitgevoerd in baksteen met
houtsnijwerk en met twee daken. De tempel is vooral bekend voor zijn erotische
scenes die in het houtwerk zijn aangebracht. De aangrenzende Gopinath Mandir
heeft zelfs drie daken en lijkt daardoor nog indrukwekkender.
De aanwezige duiven op het plein en op de daken van de
tempels geven op een bijzondere manier nog iets extra aan het spirituele
plaatje.
Angst hangt er zeker niet in Thamel, één van de
populairste toeristenwijken in Kathmandu. Het is een kluwen van smalle
straatjes waar zich winkeltjes, bars en restaurants bevinden. Overdag slalommen
motorfietsen, fietsers en riksha’s je voorbij. ’s Avonds is het niet veel
beter, maar sfeer is er eens zoveel. De uitgelaten toeristen en bewoners vullen
de straat, op weg om iets te gaan eten of te drinken of om nog een laatste
souvenir op de kop te slaan.
Het was hier in Thamel dat Karna Sakya van deze
geïsoleerde doolhof van smalle steegjes een toeristische magneet maakte. Hij
veranderde het aangezicht en reputatie van Thamel van een onbekend maar vooral
gevaarlijk gat in een toeristisch paradijs. Niet alleen een paradijs voor de
toeristen, maar ook voor de bewoners, want de immobiliënprijzen rezen naar
astronomische hoogte.
Hier in Thamel rees ook het Kathmandu Guest House uit de
grond, het hotel van Karna Sakya en zijn broer en wat nu het centrum van Thamel
wordt genoemd. Het is hier dat tante Mariette en nonkel Omer niet vergeten
worden. In de tuin van het hotel aan een grote pilaar, bevindt zich een gedenksteen met hun namen
erin gegraveerd. Het was ook hier dat tijdens de uitvaartplechtigheden in
België, simultaan een herdenkingsdienst plaats vond. Op deze manier herdenkt
ook dochter Susan haar pleegouders.
De avond wordt afgesloten in de leukste bar van Thamel,
zonder twijfel de Boeddha bar, waar er opzwepende muziek wordt gespeeld en met
een cocktail in de hand de voorbije twee weken nog eens de revue passeren. En vooral ik klink nog een keertje op tante
Mariëtte en nonkel Omer.
Reacties
Een reactie posten