Dag 4 – Cannes – Een Gouden Palm onder de palmen
Elk jaar, in
de derde week van mei, kleurt de rode loper van het Palais des Festivals et des
Congrès in Cannes zwart van het volk. Sinds 1946 wordt hier het Filmfestival
van Cannes gehouden, met als meest prestigieuze prijs de Gouden Palm. Dat het
eerste festival hier net na de oorlog plaatsvond is geen toeval want het werd
in het leven geroepen als tegenhanger van het filmfestival van Venetië, tot dan het enige Europese internationale
filmfestival. In de voorafgaande periode vierde het fascisme hoogtij in Europa
en ook op het filmfestival van Venetië was de invloed van het fascisme te
voelen. Als klap op de vuurpijl zorgden Mussolini en Hitler er persoonlijk voor
dat hun propagandafilms met een beeldje naar huis gingen en werd zo de uitslag
van de jury herroepen. Die juryleden waren woest en zwoeren nooit meer terug te
keren naar Venetië. Zij overtuigden de Fransen zelf een festival in het leven te roepen.
Cannes droeg de voorkeur als locatie voor dat nieuwe festival omdat het aan de
legendarische Azurenkust ligt waar er sowieso al schoon volk komt én bovendien
zorgde de stad voor een financiële
injectie en de belofte voor de bouw van een eigen evenementenhal waar het
festival jaarlijks zou plaatsvinden.
Schoon volk
niet alleen in de stad, niet alleen op het festival, maar ook schoon volk op
het hoogste schavotje. Zo ontvingen o.a.
volgende sterren een Gouden Palm als prijs voor de beste film: Martin Scorsese
(voor Taxi Driver), Francis Ford Coppola (voor Apocalypse Now) en Frederico
Fellini (voor La Dolce Vita).
Schoon volk óp de rode loper, maar die rode loper ligt nu niet direct op de trappen van een
architectonisch hoogstandje. Het predicaat lelijk is eerder op zijn plaats want het gebouw straalt absoluut niet de
grandeur uit die je mag verwachten van de plaats waar ‘Gouden Palmen’ en ‘Grand
Prix prijzen’ worden uitgereikt. Eerder een modernistische miskleun. Voor een
beetje Hollywood-sfeer wordt gezorgd door de in brons vereeuwigde handafdrukken
en handtekeningen van beroemde acteurs, actrices en regisseurs die ooit te gast
waren op het festival.
Het ‘Palais’
ligt aan de beroemde Promenade de La Croisette, de boulevard die twee kilometer
lang zich kronkelt langs de Golf van Napoule. Het is vooral de plaats om te
zien en gezien te worden. La Croisette is vooral beroemd voor de bekende luxewinkels,
uitstekende restaurants en iconische hotels. Als we het over iconische hotels
hebben, staat het Carlton zonder twijfel met stip op één. Het is het meest
opvallende hotel aan de Croisette dankzij zijn twee kenmerkende koepels die
zich op elke hoek aan de voorzijde bevinden. Die koepels zouden trouwens de
vorm hebben van de borsten van één van de beroemdste ‘gezelschapsdames’ van de
Azurenkust. Maar nog belangrijker dan de prachtige art deco architectuur van
het gebouw is de historische waarde. Tijdens het jaarlijkse filmfestival is dit
the place to be. Los van het feit dat de goden van Hollywood en ver daarbuiten
hier de nacht doorbrengen op een hemels zachte matras, is het de plaats waar er
achter de schermen filmcontracten onderhandeld en getekend worden, acteurs hun
kans wagen, filmideeën uitgewisseld worden en hele producties tot stand komen. Of
hoe de basis van een toekomstige Gouden Palm soms gelegd wordt in het Carlton.
Maar het
Carlton fungeerde zelf ook als decor voor beroemde films, onder meer voor de
Hitchcock klassieker ‘To Catch a Thief’ met Grace Kelly en Cary Grant. Nog
bekender misschien is de videoclip van ‘I’m still Standing’, de hit van Elton
John. Het hotel én het privé-strand kwamen hierin uitgebreid in beeld. Tijdens
de opnames van de videoclip logeerde niet alleen Elton John in het hotel, maar
ook zijn collega’s van de Britse band Duran Duran. De jaren tachtig stonden
bekend voor excessieve drank- en drugspartijen en deze Britse rocksterren vormden
hierop geen uitzondering. Tijdens de dolle dagen van de opnames van de
videoclip, vond een legendarische drankorgie met bovenstaanden plaats in de
kamer van Elton John met nogal wat schade tot gevolg.
Wat ook niet
zonder gevolgen bleef (ten goede dan) was een ontmoeting in het hotel tussen
Hollywood ster Grace Kelly en de Monegaskische prins Rainier. Eén jaar na hun
ontmoeting traden ze in het huwelijk in Monaco.
Wil je hier
logeren in stijl, dan kan je opteren voor één van de negen luxueuze suites die
zich op de zevende verdieping bevinden. Die zijn allemaal vernoemd naar bekende
gasten die hier ooit gelogeerd hebben. Schrik echter niet van het prijskaartje,
want reken maar op een slordige 30.000 euro voor een nachtje decadentie.
Niet
alleen de Carlton is iconisch, dat kan ook gezegd worden van ‘Le Majestic’, of
‘Le Martinez’, ook art deco paleizen gelegen op La Croisette.
Een groot
verschil met bijvoorbeeld Nice is dat Cannes bovendien over een zandstrand
beschikt in plaats van het gebruikelijke kiezelstrand. Dat is niet altijd zo
geweest. Nadat het zand voor de
fundamenten van hotel Carlton was uitgegraven, werd datzelfde zand op het
strand van Cannes uitgestort. Iets wat uiteraard veel aanlokkelijker is om je neer
te vlijen of over te stappen dan een strook vol met kiezel en kasseien. Dat
hadden de verschillende projectontwikkelaars goed gezien. In geen tijd werd het
nieuwe Cannes langs de kuststrook gebouwd.
Le Suquet is
het oude stadsdeel, waar de vissers die destijds in de stad woonden, hun dagen
doorbrachten wanneer ze niet op zee waren. De huizen hier zijn dan ook al op
leeftijd. Sommige straten werden al vierhonderd jaar geleden aangelegd. De
geplaveide hoofdstraat draait en keert steil omhoog. Gelukkig kan je ook een
toeristentreintje nemen dat je helemaal tot boven brengt, waar zich nog een
kerk met klokkentoren bevindt. Vanaf hier heb je een prachtig zicht op de
nieuwe stad en op de jachthaven met exclusieve jachten. De tegenstelling tussen
de oude stad en het mondaine Cannes kan niet groter zijn. Voor authenticiteit
is Le Suquet de plaats; om te zien en gezien te worden echter, is er maar één
plaats en dan nog liefst met een gewonnen ‘Gouden Palm’ in de hand, poserend
onder een palm : de plaats van absolute luxe en decadentie : La Croisette.
Reacties
Een reactie posten