Dag 8 - New Orleans - Jazz langs de Mississippi
De klokken van de St. Louis kathedraal van New Orleans luiden 9 uur. Met snelle tred begeef ik mij naar de rand van de French Quarter. Ik had evengoed één van de bekende en nostalgische ‘streetcars’ kunnen nemen, maar ik hou van de sfeer die in het French Quarter hangt.
Ik ben op weg naar het St. Louis
Cemetery 1, het oudste en meest bekende kerkhof van New Orleans. Sinds 1789
werden hier de inwoners van The Big Easy begraven. Het verving daarmee de
oudere begraafplaats van St. Peter als belangrijkste kerkhof. St. Peter bestaat
overigens niet langer.
Op een plaats die zich onder zeeniveau
bevindt, is het niet zo simpel de doden
te begraven. Vandaar dat er door de Spaanse overheerser destijds werd geopteerd
de doden bovengronds te rusten te leggen
onder monumentale graftomben, geïnspireerd op Europees model zoals het Parijse
Père Lachaise of het Spaanse Poble Nou nabij Barcelona. Bovendien konden zo
meerdere familieleden probleemloos in één familiekelder begraven worden.
Het St. Louis Cemetery herbergt een groot stuk van de geschiedenis van New
Orleans. Naast de vele notabelen die hier begraven liggen, rusten hier ook veel
notoire inwoners.
De beroemdste is ongetwijfeld Marie Laveau,
voodoo-priesteres, genezeres en helderziende. Zelfs vanuit het hiernamaals
worden er nog bijzondere krachten aan haar toegewezen. Toch zijn al die
‘bijzondere gaven’ redelijk makkelijk te verklaren. Marie had een kapperszaak
waarvan het clientèle behoorde tot de hogere klasse van de stad. De roddels die
zij hier te horen kreeg, samen met het betalen van bedienden voor informatie,
waren de kennisbronnen waarop zij haar advies als helderziende of
voodoo-priesteres aan dezelfde hogere klasse
baseerde. Als genezeres gebruikte zij vooral plantaardige ingrediënten
voor haar brouwsels, een beetje homeopathie avant-la-lettre. Door haar
successen werd ze de Voodoo Queen genoemd.
Marie Laveau ligt hier begraven in het familiegraf van haar tweede echtgenoot De Glapion. Of toch niet?
Sommigen ontkennen dat Marie in dit graf ligt, maar iets verder, in een anoniem
graf dat vol geschilderd is met X’en. De
gekladde X’n verwijzen naar een oud gebruik waarbij men een gunst vraagt aan
Marie en daarbij een X op het grafmonument tekent, driemaal rond draait en een
offer achterlaat. Toch lijkt deze ‘faux laveau’ eerder een grapje van de lokale
gidsen te zijn, om opstoppingen aan het echte graf te vermijden. De
populariteit van het graf van Marie moet niet onderdoen dan dat van JFK op Arlington
en maar net onder dat van Elvis, bij uitstek het meest populaire graf ter
wereld. De archieven van het bisdom laten er echter geen twijfel over bestaan.
Marie ligt waar ze moet liggen, in het graf dat officieel wordt aangeduid.
Het oude kerkhof heeft geen structuur. Het is een wirwar van grafmonumenten
waarlangs we ons een weg banen. Hier en daar werd er nog een poging gedaan om
een soort weg te creëren, maar het is duidelijk dat elke centimeter van deze
plaats moest benut worden. Naast
familiegraven werden er ook zogenaamde ‘society graven’ gebouwd. Zo zijn er de
Italian Society en Musician Tombs gebouwd. Wie lid was van één van deze
organisaties verzekerde zich meteen van een stijlvolle begrafenisplechtigheid
én een plaats in een imposant graf.
Hollywood-ster Nicolas Cage is geen vreemde voor New Orleans. Hij bezit hier meerdere huizen én heeft ook al zijn plekje aangekocht op St. Louis. Tussen al die oude monumenten waaronder sommige meer dan 100 jaar oud zijn, valt de hagelwitte piramide op. Er staat enkel de woorden ‘omnia ab uno’ op, ‘alles van één’. In 2010 kocht Nicolas Cage de twee laatste beschikbare percelen om zijn latere definitieve rustplaats te bouwen.
New Orleans jazz, ook wel Dixieland muziek
genoemd, ontstond in New Orleans aan het begin van de 20ste eeuw en de stad is
dan ook onlosmakelijk verbonden met jazz.
Op Royal Street bevindt zich ook The Court of Two Sisters, al even iconisch én
met live jazzmuziek, wat spijtig genoeg niet meer overal het geval is. Ik neem
een heerlijke brunch met lokale zuiderse
soulfood specialiteiten, geniet in de tuin van het lekkere lenteweertje én van
de jazzmuziek.
Als afzakkertje ga ik naar Pat O’Brien voor de enige echte Hurricane, de
cocktail toch. Deze werd in de jaren veertig na de drooglegging uitgevonden
door Pat O’Brien en bestaat uit rum, fruitsap en grenadine. Het was de manier
om een immense overschot aan rum weg te werken. De leveranciers wilden immers enkel
whisky en bourbon leveren aan eigenaar Pat O’Brien als hij ook genoeg
niet-kwaliteitsvolle rum afnam.
Om de smaak van de rum te maskeren mengde hij witte en donkere rum met siroop
en een grote hoeveelheid sinaasappel- en passievruchtensap. Daarbij voegde hij
wat grenadine om de kleur te bekomen. Dat alles mengde hij in een glas en de
hurricane was geboren.
Vanavond trekt de Pride Parade door de straten van de French Quarter.
Regenboogvlaggen en -tatoeages hebben de bovenhand, maar ook hier en daar een
ontblote borst of nog schaarser geklede dames en heren. De sfeer is uitgelaten. De muziek zweept op,
er wordt gedanst en de alcohol vloeit rijkelijk. Een lange stoet praalwagens
trekt door de kleine straten. Straatmuzikanten zorgen voor extra sfeer in de
straten die de parade niet aandoen.
Op de vele balkons van Bourbon Street zit
de sfeer er ook goed in. Met in de ene hand een glas alcohol en in de andere
hand de beroemde kralen van New Orleans, moedigen ze mensen aan een kraal te
verdienen. Dikwijls betekent dat iets ontbloten, maar het kan ook anders.
Eventjes elegant wuiven naar de mensen, een duimpje omhoog, een lieve glimlach,
meer is er niet nodig om kralen te krijgen. Mijn unieke souvenir van New Orleans.
Hotel
Monteleone is één van de mooiste hotels van de stad. Het straalt nog steeds die
rijke overdadige stijl van de Beaux-Arts periode uit met daaraan een eigen
flair gekoppeld. Het is zonder twijfel het elegantste hotel in Royal Street en
bij uitbreiding in heel de French Quarter en ver daarbuiten.
Het was de
favoriete overnachtingsplaats in New Orleans van o.a. Ernest Hemmingway, Tennessee Williams en John
Grisham. Maar het is vooral de vrij unieke bar die vanavond de
aantrekkingskracht is. The Carousel PIano Bar & Lounge is de enige
roterende bar in New Orleans. Een moment van nostalgie, even terug op de
paardenmolen. De punch cocktails worden bovendien gesmaakt. De perfecte plaats
om een avondje New Orleans af te sluiten. Of nog niet helemaal. Want er
ontbreekt nog één ding voor ik New Orleans tevreden kan verlaten. Bij een vorig
bezoek lukte het niet, maar vanavond zet ik eindelijk mijn tanden in de
wereldberoemde beignets van Café du Monde. Dankzij corona is de bediening aan
tafel vervangen door afhaal wat de service er meer dan behoorlijk op versnelt.
Ondanks dat Café du Monde 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 uur open was, nam de
wachtrij destijds astronomische proporties aan. Wat wel gebleven is, is het immense terras. Moe maar tevreden geniet ik
van mijn laatavond snack. De hemelse beignets voorzien van een dikke laag
poedersuiker, worden al snel verorberd.
The Big Easy is de bijnaam van New
Orleans. Easy is het leven hier wel. Beignets, hurricanes (liefst de cocktail),
een jazz-lunch, uitzicht op de Mississippi en die romantische smeedijzeren
architectuur, maken het heel makkelijk om van New Orleans te genieten. The Big
Easy doet haar bijnaam alle eer aan.
Reacties
Een reactie posten