Dag 1 - North and South

As I would not be a slave, so I would not be a master. This expresses my idea of democracy.

- Abraham Lincoln

Aan het einde van de 18de eeuw, ontstond er in de Westerse wereld steeds meer verzet tegen de slavernij.  Vele landen schaften slavenhandel en slavernij af. Dat gebeurde ook in de noordelijke staten van de Verenigde Staten. De zuidelijke staten zagen een afschaffing niet zitten uit economische overwegingen, want hun katoenteelt was zeer arbeidsintensief en enkel rendabel met de veel goedkopere slaven. Het zorgde voor enorme spanningen tussen het noorden en het zuiden wat uiteindelijk zou leiden tot de afscheiding van de zuidelijke staten en in 1861 ontstond zo de Amerikaanse Burgeroorlog. In 1863 vaardigde president Abraham Lincoln de zogenaamde ‘Emancipation Proclamation’ uit, een presidentieel besluit waarin hij de ongeveer 47 miljoen slaven tot vrije burgers verklaarde. Twee jaar later gaf het zuiden zich over en daarmee eindigde de Amerikaanse Burgeroorlog en de facto ook de slavernij die even later ook officieel werd afgeschaft met de publicatie van het Dertiende Amendement van de Amerikaanse Grondwet : 
‘Neither slavery nor involuntary servitude, except as a punishment for crime whereof the party shall have been duly convicted, shall exist within the United States, or any place subject to their jurisdiction
Maar de afschaffing van de slavernij zorgde niet meteen voor gelijke rechten voor mensen met een andere huidskleur. De afschaffing leidde tot een nieuwe vorm van ongelijkheid : rassenscheiding. Op grond van hun ras werden de burgerrechten van de Afro-Amerikanen sterk ingeperkt door de invoering van speciale wetten. De zogenaamde ‘black codes’ waren wetten uitgevaardigd om niet alleen de vrijheid van Afro-Amerikanen te beperken  maar ook te verzekeren dat ze beschikbaar waren als goedkope arbeidskrachten. Zo werden de zwarte Amerikanen door vele staten verplicht  slechte arbeidsvoorwaarden te ondertekenen. Deden ze dat niet, dan liepen ze kans gearresteerd te worden, beboet en verplicht om helemaal onbetaald te werken. Daarnaast waren er ook de zogenaamde Jim-Crow wetten, waarmee de segregatiewetten werden bedoeld die vanaf 1877 werden ingevoerd. Deze wetten zorgde voor een scheiding in het openbare leven tussen zwarten en blanken. Die rassenscheiding was in de hele Amerikaanse maatschappij merkbaar en zichtbaar. En die scheiding ging soms heel ver : zo was het in Birmingham, Alabama verboden voor een zwart en blank persoon  samen een damspel te spelen. Er waren aparte Bijbel-uitgaves voor blanken en zwarten ook al was de inhoud exact hetzelfde. In South Carolina waren er gescheiden trappenhuizen. Ook was het voor zwarten verboden om blanken in te halen in het verkeer, hoe langzaam deze laatsten ook reden. In de jaren 1964 en 1965 werden deze wetten afgeschaft nadat heel wat prominenten zich hadden ingezet tegen deze rassenscheiding zoals Martin Luther King, John F. Kennedy en Malcolm X.
In 1964 kwam de Civil Rights Act tot stand, gevolgd door de Voting Rights Act het jaar daarna. Op papier kwam hiermee een einde aan de formele segregatie in de Amerikaanse samenleving.
Maar op papier betekent nog niet in het echte leven. Zoals de noodzaak van de Black Lives Matter beweging, opgericht als reactie op zwaar politie-geweld tegen Afro-Amerikanen, de laatste jaren bewijst, is er nog steeds geen gelijkheid tussen de verschillende rassen. Statistisch wordt nu eenmaal aangetoond dat politiegeweld tegen zwarten een veelvoud is van dat tegen blanken. Volgens de wet wordt iedereen met gelijke rechten geboren, in de praktijk leeft de zwarte medemens nog altijd in de schaduw van zijn blanke medeburger. Vooral in de zuidelijke staten heeft men het verleden nog niet kunnen vergeten. In het confederale zuiden zijn de sporen van rassenscheiding en slavernij nog steeds zichtbaar. Zichtbaar genoeg om ons de komende weken te verdiepen in het leven van zij die ooit slaven waren, van zij die leefden en nog steeds leven in de rand van de maatschappij waarin zij niet gewenst zijn. ‘14 Days a slave’ of toch in het spoor van een slaaf.

Four score and seven years ago our fathers brought forth upon this continent a new nation, conceived in liberty and dedicated to the proposition that all men are created equal

- Abraham Lincoln (uit de Gettysburg Address)
                                                                          

Reacties