Tower Brigde
London Bridge is falling down, falling down, falling down … Waarom moet ik nu ineens
denken aan dit kinderliedje, terwijl die brug zich een heel stuk verder
stroomopwaarts bevindt? Londen Bridge mag dan wel de oudste brug hier zijn (euh
… oudste verbinding toch want de brug zelf is niet meer de originele) en
genoemd naar haar trotse stad, maar de mooiste brug van Londen is zonder
twijfel de brug waar ik nu op sta, Tower
Bridge. Niet alleen de mooiste, maar misschien ook wel hét symbool van Londen.
Door haar massief uiterlijk, immense gestalte en haar prachtig ontwerp, kan
je niet naast de Tower Bridge kijken. De
massieve torens zijn het eerste wat opvalt tijdens onze namiddagwandeling over
de brug. Ze vormen bijna een perfecte
symbiose met de nabijgelegen Tower, waar ze haar naam aan ontleent. Niets is minder waar.
Er liggen honderden jaren tussen de bouw van beide monumenten, maar door een
ingenieus gebruik van materialen waarmee de torens bekleed werden, lijken ze
wel één geheel te vormen.
Terwijl we via het voetpad de 224 meter afstappen die de rechter- en
linkeroever van de Thames met elkaar verbinden, raast het verkeer naast ons op
het rijbaangedeelte : snelle personenauto’s, de beroemde Londense taxi’s, slingerende
motorfietsen en de rode dubbeldekbussen die ondertussen ook in een moderner
kleedje gestoken zijn. Onder ons glijdt het scheepvaartverkeer voorbij :
plezierbootjes, taxi-boten, een politieboot en een rondvaartboot boordevol
toeristen. Grote zeeschepen of boten met hoge masten schitteren voorlopig
door hun afwezigheid. Spijtig genoeg voor ons, want zo zien we de brug niet in
werking.
Voor het gemotoriseerd verkeer is dat goed nieuws, zij kunnen hun weg
ongestoord verder zetten, want de Tower Bridge is een zogenaamde basculebrug.
Door toename van de commerciële activiteiten destijds, was het belangrijk nog
een extra brug te bouwen ten zuiden van de eerder vernoemde London Bridge. Om
een idee te geven, vandaag passeren elke dag zo’n 40.000 mensen de brug. Door het drukke scheepvaartverkeer
dat de haven moest bereiken was een vaste brug geen optie. Uiteindelijk werd voor
het ontwerp van een basculebrug gekozen en werd in 1886 met de bouw van de
immense brug begonnen.
Vandaag is de brug nog beroemder dan de London Bridge. Het is één van de ‘must
sees’ tijdens een bezoek aan
de Engelse hoofdstad.
De brug heeft echter ook een uniek ontwerp. Het vernuft van een bascule
brug zit hem in het systeem dat het wegdek eigenlijk uit twee helften bestaat
die in gesloten omstandigheden naadloos op elkaar aansluiten. Als de brug open
moet, zorgt een hydraulisch systeem ervoor dat deze twee helften worden
opgekrikt tot een hoek van bijna 90° en dat op minder dan één minuut. Zo kunnen
cruiseschepen, enorme containerschepen en grote jachten zonder problemen hun
weg verder zetten. Maar het impliceert ook dat alle verkeer dat via de brug
moet, komt stil te staan. Vroeger moesten voetgangers echter niet wachten tot
de brug terug in normale positie werd gebracht. Immers beide torens zijn ook
via een loopbrug bovenaan met elkaar verbonden. Deze konden destijds door de voetganger
gebruikt worden. Door criminaliteit werd het voetgangersgedeelte al in 1910
gesloten en pas in de jaren tachtig heropend mét een unieke glazen bodem. Vandaag
kan je tegen betaling de torens én de voetgangersbrug bezoeken.
Zo’n duizend maal per jaar wordt de brug geopend. Aanvragen moeten zo’n 24
uur op voorhand ingediend worden. Zo kan ook op voorhand gecommuniceerd worden
wanneer de brug opengaat en je dus best de omgeving (en de verkeerschaos) van de brug kan
vermijden. Als toerist natuurlijk is het een unieke kans om het mechanisme in
werking te zien. Misschien wel een ideetje voor een volgend bezoek aan Londen.
Reacties
Een reactie posten