Giverny - De thuis van Claude Monet

Claude Monet werd op 14 november 1890 geboren in Parijs. Zijn moeder was kunstzinnig en hij kreeg dan ook de liefde voor de schilderkunst letterlijk met de paplepel ingegoten. Zijn penseelstreken op een blanco canvas werden al vrij snel succesvol.
In 1872 schilderde hij 'Impression, soleil levant', een werk dat niet direct warm ontvangen werd door critici noch publiek. Tot dan toe waren schilderijen vrij statisch, maar in dit schilderij probeerde Monet een indruk, een weergave van het moment mee te geven. Toch kreeg dit idee navolging en werd dit werk de basis van een nieuwe stroming, het ‘impressionisme’ genoemd, waarvan Monet zonder twijfel de grondlegger is.
In 1883 verhuisde hij van de Franse hoofdstad naar Giverny in Normandië, waar hij woonde tot aan zijn dood in 1926. Hier schilderde hij vooral zijn tuin. Zijn schilderijen van de vijver met waterlelies en de Japanse brug behoren tot zijn bekendste werken. Op het einde van zijn leven kreeg hij problemen met de ogen door cataract waardoor zijn schilderijen een steeds abstracter karakter kregen. Door een oogoperatie om hieraan te verhelpen kon hij nadien alleen nog blauw goed onderscheiden, wat zou verklaren waarom hij in zijn laatste werken veelvuldig violet gebruikte.
In 1926 overleed Claude Monet op 86-jarige leeftijd aan longkanker en liet zijn bezittingen na aan zijn zoon Michel. Die schonk het op zijn beurt in 1966 aan de Académie des Beaux-Arts die ervoor zorgde dat huis en tuinen gerestaureerd werden.
In 1980 werden het huis en de bijhorende  tuin voor het publiek geopend en is het dé toeristische trekpleister van dit ooit rustige dorpje. Ook vandaag tijdens deze zomerse lentedag, stroomt het volk uit binnen- en buitenland toe om de taferelen uit zijn schilderijen hier tot leven te zien komen.
De schaduw die de bomen, wilgen voorop, werpen in de tuin is welgekomen. Via een dicht pad van volgroeid groen met af en toe een rood esdoornblad om de eentonigheid van de schakeringen in groen te doorbreken, duikt plots de beroemde vijver van Monet op. 

Die vijver neemt een groot stuk van de tuin in en kon destijds alleen  worden aangelegd omdat de schilder een aansluitend stuk grond kon aankopen. Fleurige en geurige bloemen zorgen voor een mooi kader. Hier zie je duidelijk een voorliefde voor prachtige irissen : o.a.  witte, gele, roze, blauwe en mauve kleuren zorgen op zich al voor een boeiend schilderspalet.

Maar ook geurige lelies in een regenboog aan kleuren zorgen voor een elegantie in de tuin. Tel daarbij nog honderden rozen en ontelbare andere bloemensoorten en je wordt ondergedompeld in romantisch bad. En dan zijn er nog de beroemde waterlelies : ongetwijfeld zijn het er honderden die hun plek gevonden hebben in de vijver. Ook al zijn we al de laatste dagen van mei en heeft de zon echt al haar best gedaan om de temperaturen op te stoken naar zomerse hoogtes, toch zijn er momenteel weinig lelies die al in bloei staan.


Een beetje een anticlimax maar de rest van de tuin maakt veel goed. Elke bloem die hier in onze contreien kan groeien, vind je hier terug.

En dan is er uiteraard nog de beroemde Japanse brug. Een groene boogbrug zoals je die wel in elke Japanse tuin kan terugvinden. Monet schilderde destijds een hele reeks van de brug met bijhorende weerspiegeling in het water, telkens op verschillende tijdstippen van de dag, tijdens verschillende seizoenen en zowel in regen, zon en wind. Trouwens, hij schilderde  een gelijkaardige reeks over de kathedraal van Rouen.
Vandaag is enkel nog maar het middenstuk van de brug zichtbaar, ze wordt immers omgeven door een  aureool van blauwe regen.


Ook zijn huis is te bezichtigen. Dat huis geeft uit op de prachtige tuin. In één van de kamers, stel ik me zonder moeite voor dat Claude Monet elke dag van zijn leven in Giverny, hier achter dit raam zijn inspiratie opdeed en zolang  zijn zicht hem niet in de steek liet, genoot van een prachtig stukje natuur.

Claude Monet ligt begraven op het plaatselijke kerkhof gelegen rond het serene en intieme kerkje van Giverny in een familiegraf.

      


De aanwezigheid van Claude Monet in Giverny zorgde tijdens zijn leven en ook na zijn dood, voor een toeloop van Amerikaanse schilders. Er was geen overnachtingsplaats en would-be artiesten richtten zich daarom tot Madame Baudy, eigenares van de lokale kruidenierswinkel.  Eerst stond ze nog weigerachtig maar met de wetenschap dat deze Amerikanen nog meer gelijkgestemden zouden meebrengen, verbouwde zij haar kleine winkeltje tot hotel inclusief een studio die dienst kon doen bij slechte weersomstandigheden. Het werd het hart van een artistieke gemeenschap in Giverny die zou uitmonden in een  schilderschool  van Amerikaanse impressionisten.  Cézanne, Renoir, Rondi en Sisley, om er maar enkele te noemen, behoorden tot de vrienden-schilders van Monet en zij ontmoetten elkaar hier dan ook regelmatig. Het hotel is nu het populaire Restaurant Ancien Hôtel Baudy gelegen in het kleine dorpscentrum.
Claude Monet liet niet alleen een ongeëvenaarde collectie kunstwerken na en inspiratie voor vele kunstenaars,  maar zonder twijfel ook een uniek stukje tropische tuin.

Reacties