Dag 6 – Wadi Rum, een onvoltooide symfonie
Lawrence of Arabia schreef ooit: 'Bevangen door ontzag hulde onze minuscule karavaan zich in een doodse
stilte, beschaamd om eigen nietigheid tegenover zoiets overweldigends. Alleen
in kinderdromen zijn landschappen zo stil en weids'.
Hij beschreef zijn tocht door Wadi Rum, ook wel eens de
mooiste woestijn ter wereld genoemd. Wadi Rum als woestijn omschrijven, klopt
niet echt. Technisch gezien is Wadi Rum zoals de naam zegt een wadi, een vallei
waar vroeger water stond. En dat water
heeft voor het prachtige maanlandschap gezorgd waarmee Wadi Rum dikwijls wordt
vergeleken.
Deze feeërieke achtergrond bekoorde dan ook menig
filmmaker zodat hele filmploegen neerstreken. Denk uiteraard maar aan Laurence
of Arabia, waarbij het leven van TE Lawrence verfilmd werd. De oneindig
lijkende rode vlakte inspireerde Ridley Scott voor het Mars-epos Martian met
Matt Damon. Het was niet de enige Mars film die hier werd opgenomen. Zo is er bijvoorbeeld
nog Last Days on Mars, Mission to Mars en Red Planet. Misschien had men Wadi Rum eerder
‘de rode planeet’ als bijnaam moeten gegeven. Of misschien ziet de achterzijde
van de maan er wel zo uit 😉.
In elk geval is het landschap niet te overtreffen en is
dit waarschijnlijk één van de mooiste plaatsen op deze planeet. We hebben dan ook het ongelooflijk voorrecht
om een dag en nacht in dit schitterende stukje natuur door te brengen. Ons tentenkamp
bevindt zich tussen machtige rode rotsformaties.
Het mulle rode zand is heet
aan de voetjes. Gelukkig verkennen we deze middag Wadi Rum per jeep. Ingesmeerd
met zonnemelk, een sjaaltje op het hoofd (beter dan een petje of hoedje in de
open jeeps) en flesjes water, beginnen we aan onze tocht.
Onze eerst stop is
wat onze gids ‘de plaats van stilte’ noemt. Iedereen zoekt zijn eigen plekje op
in het oneindige landschap. Eerst hoor ik nog het geluid van mijn voetstappen
in het zand, maar als ik stop om de schoonheid rondom mij te bewonderen, hoor ik enkel nog een indrukwekkende
stilte. Geen dieren- of menselijke geluiden, geen geloei van wind. Enkel het
absolute niets. En hoe oorverdovend geluid kan zijn, zo oorverdovend is ook stilte.
De omgeving lijkt wel een onvoltooide symfonie van
zandduinen en grillige rotsen, geboetseerd door water en wind. Het zand heeft onwaarschijnlijke
schakeringen van grijs tot rood, onder invloed van het steeds veranderende
zonlicht.
Sommige rotsformaties hebben de meeste bizarre vormen. Zo
is er de ‘de paddenstoel’, die als een eenzame Parijse champignon zich
rechthoudt tussen al die natuurkrachten.
Of de natuurlijke ‘bruggen’ of
‘ramen’, het is hoe je het bekijkt, maar hoe dan ook een prachtig voorbeeld van
winderosie.
Die erosie verandert de rotsformaties van Wadi Rum nog elke dag. En
de goden zagen dat het goed was. De bedoeïenen zijn de oorspronkelijke bewoners
van de wadi. Verspreid tref je hun tenten aan of zorgen hun karavanen met dromedarissen
voor een betoverend beeld.
Bij het vallen van de avond, genieten we, op het nu
afgekoelde zand, van een prachtige ondergaande zon. Met haar laatst stralen van
de dag werpt ze een zachte, gele gloed op de onvoltooide symfonie van Wadi Rum
om dan te verdwijnen achter de horizon.
De nacht valt over de woestijn. Het licht van de halve
maan verhindert vooralsnog dat we kunnen genieten van een fonkelende
sterrenhemel. Terwijl mijn oogjes allang gesloten zijn en ik droom van
wereldwonderen, maandlandschappen, Romeinse steden en unieke plekjes op deze
wereld, ontvouwt zich boven onze hoofden
een schitterend schouwspel van duizenden sterren, waarbij zelfs de melkweg te
zien is. Duizenden sterren die de onvoltooide symfonie van Wadi Rum eindelijk
afmaken. Het perfecte plaatje.
Chasing the Milky Way in the valley of he moon - Caption en foto Anaïs Smets.
Reacties
Een reactie posten