Dag 5 – Petra, het orgelpunt van Nabatese bouwkunst
Op momenten lijkt het wel of de rotswanden elkaar raken
boven onze hoofden. Links van de kloof zien we nog overblijfselen van het
waterkanaal dat meer dan 2.000 jaar geleden werd uitgegraven. Met onze hoofden
naar beneden malen we de laatste meters door de Siq, de 1.200 m lange smalle
kloof die door water en wind geboetseerd werd en als toegang tot de stad geldt.
Een wandeling die de hartslag doet stijgen, niet alleen door de afstand en
warmte, maar ook door het vooruitzicht seffens oog in oog te komen staan met
wat ongetwijfeld het hoogtepunt van de reis wordt. Een moment waar ik al 30
jaar op wacht. Nog een laatste bochtje en dan zullen we binnen enkele ogenblikken
de Al Khazneh aanschouwen. In de verte hoor ik het hoefgetrappel van een
aankomend paard. Is het Indiana Jones die zijn avontuur herbeleeft of één van
de vele paardenkoetsen die dagelijks honderden toeristen tot aan de ingang van
de verborgen stad brengt?
Onbedoeld hef ik een seconde mijn hoofd op en krijg ik
in een flits een zuil van de façade te
zien. Oh, verrassing een beetje verpest.
Zodra we uit de schaduwrijke kloof treden,
zet de gids ons op een rij. Op tel drie gaan de hoofden omhoog en baadt voor
ons in het zonlicht de prachtige voorgevel van de schatkamer van Petra.
Mijn hart slaat een slag over terwijl ik één van de zeven
nieuwe wereldwonderen aanschouw. Ik hoor nog enkel mijn eigen ademhaling en het
klikken van fototoestellen. De façade is van een verbluffende schoonheid. En
dit is niet het werk van bouwers en metsers.
In dit dorre en onherbergzame gedeelte van Jordanië, verscholen tussen
rotswanden en bergen ligt de verborgen stad Petra. De stad werd deels uitgehouwen in de zachte
zandsteen door de Nabateeërs. Zij leefden in de klassieke oudheid in het
Midden-Oosten. Nabateeërs overleefden aanvankelijk door het overvallen van
karavanen op het Arabische schiereiland, om uiteindelijk zelf de karavanen te
organiseren, te beveiligen en de handel te organiseren voor de Romeinen. Het
bracht hen gigantische rijkdom. Ze stichtten verschillende steden langs de
karavaanroutes waarvoor ze eerst een
beroep deden op de grootste Griekse architecten om uiteindelijk zelf hun eigen
stijl te ontwikkelen. Ze werden zelf bouwmeesters en stadsplanners en bouwden in
300VC Petra als hun hoofdstad. De zachte rode zandsteen was ideaal om hun stad
uit te houwen, de finishing touch gebeurde
door de eroderende kracht van regen en wind. Alsof moeder aarde ook haar zegje
wou hebben in deze parel van Nabatese steenhouwers bouwkunst.
Vanuit Petra werd
het rijk van de karavaankoningen bestuurd. Petra lag zelf aan de belangrijke
wierookroute. Over de eeuwen heen verloor Petra aan belang vooral dan door het verlies aan
zelfstandigheid onder het bewind van keizer Trajanus, maar ook door het belangrijker
worden van de Rode Zee voor het vervoer van goederen. 700 jaar lang werd Petra
vergeten door het Westen, maar niet door de bedoeïenen. Toen in 1812 de Zwitserse
ontdekkingsreiziger Johann Ludwig Burckhardt op weg was van Aleppo naar Caïro,
vertelden ze hem over de ruïnes. Na hun
vertrouwen te hebben gewonnen, leidden ze
hem naar Petra. Zou zijn hart ook een
sprongetje gemaakt hebben bij het aantreffen van die immens onwaarschijnlijk
indrukkende doch vergeten, verborgen, tot ruïne herleide oude stad… en van de
schatkamer? Waarschijnlijk wel. Al waren er sinds begin 1920 verschillende
archeologische opgravingen nodig om de stad gedeeltelijk in originele staat te
brengen.
Het werd ook de plaats waar elke vooraanstaande Nabateeër
begraven wou worden, wat uiteindelijk meer dan 1.000 rotsgraven opleverde.
De mooiste graven waren uiteraard voorbehouden voor de
Nabatese koningen. En daar is de
schatkamer al een bijna buitenaards
voorbeeld van.
Want in tegenstelling tot wat de naam laat uitschijnen, is
de zogenaamde ‘Schatkamer de farao’ de graftempel van koning Aretas III. Naast de prachtige Korintische zuilen en koninklijk
verfijnde, uitgewerkte decoraties, bevindt er zich ook een urne bovenaan.
Volgens verschillende legendes zou zich in de urne een schat bevinden. De
kogelgaten in de façade bewijzen dat sommigen hieraan ook geloof hechtten maar
de urne bevat enkel solide steen.
Petra is uiteraard meer dan enkel maar zijn beroemdste
gebouw. Want iets verder vinden we nog
rotsgraven, eenvoudigere en kleinere graven dat wel, en simpel versierd.
De rotsgraven doen wat denken aan rijen in het theater, vandaar dat deze plaats
ook wel de Theaternecropolis wordt genoemd. Het echte theater bevindt zich vlak
ernaast. Dit klassieke amfitheater, naar
Romeins ontwerp, werd uit de rotsen gehakt en kon tot 6.000 toeschouwers plaatsen.
Na de overname van de stad door de Romeinen, werd de capaciteit uitgebreid naar
8.000.
Aan de overkant komen we pas echt in hogere sferen.
Letterlijk maar ook figuurlijk. Want hoog in de berg werden vier prachtige
graftempels uitgehouwen, met zo’n allure dat ze wel voor koningen bestemd moeten zijn geweest. Vandaar
dat ze gezamenlijk de koningsgraven
worden genoemd.
Een klim van een
kwartiertje brengt ons eerst tot het Hoge Urnengraf, genoemd naar de urne boven
het portaal. Ook al heeft de tand des tijds bijgedragen tot het verval, toch is
de gevel nog steeds van een koninklijke standaard. De gigantische ruimte
binnenin is nog steeds toegankelijk in tegenstelling tot andere graven én de
schatkamer. Wat een kleurenpatroon heeft de zandsteen van Petra! Moeilijk te
geloven dat deze nog dienst deed als kerk.
Naast het Urnegraf bevindt zich het zogenaamde Zijdegraf
met prachtige kleurschakeringen. Het golvend patroon lijkt wel een kleurige
sjaal van zijde opbollend in de wind. Hoe mooi kan zandsteen wel zijn!
Het Korintische Graf heeft een treffende gelijkenis met
de Schatkamer. Toegegeven, de kracht van wind- en watererosie heeft lelijk huis
gehouden, maar de Korintische zuilen waarnaar de tombe genoemd is, zijn nog
duidelijk aanwezig. Het bovenste gedeelte is een duidelijke kopie van de
Schatkamer. Iemand een beetje jaloers op de pracht van de Schatkamer?
Iemand die het groots zag was ongetwijfeld de eigenaar
van het Paleisgraf. De naam doet al vermoeden dat dit een klein paleisje is. De
breedte van de tombe is dan ook het eerste wat opvalt, naast … de drie
verdiepingen, zeer ongewoon voor Petra. Ook al hebben hier de erosie en
eeuwenlange verwaarlozing hun werk gedaan, toch blijft de omvang van het gebouw
indrukwekkend en zijn de decoraties prachtig bewaard gebleven. Dit graf doet
zijn naam eer aan.
Tijdens het bestuur van de Romeinen bouwden deze verder
aan de stad. Zoals eerder vermeld, breidden ze het amfitheater uit maar bouwden
zelf ook. Langs de Cardo Maximus, de
hoofdstraat van Petra, herinneren de overblijfselen van de pilaren nog aan die
Romeinse tijd.
Hierlangs staat ook nog één van de meest indrukwekkende
gebouwen, de grote Tempel.
De Cardo eindigt aan de Temenospoort, gebouwd als
triomfboog voor keizer Trajanus.
Achter deze boog ligt de best bewaarde
vrijstaande tempel van de Nabateeërs : de Qasr Al Bint Faraun. Niet alleen
vrijstaand, best bewaard maar ook het hoogste gebouw in het centrum van de
stad. Dit indrukwekkende gebouw moet dan ook de hoofdtempel van de stad zijn
geweest. De drie kamers wijzen erop dat drie goden werden aanbeden.
Wie het ziet zitten kan ook de 877 trappen naar ‘Het
Klooster’ klimmen in zware omstandigheden, zoals hitte, hoogte, zon, bij
momenten onstabiele ondergrond … In ruil voor je inspanning kan je een blik werpen
op het grootste gebouw van Petra. Het Klooster zou de graftombe zijn van koning
Obodas en lijkt een grotere versie van de Schatkamer te zijn. Ik laat de klim
aan mij voorbijgaan. Trouwens, laat je niet overhalen om met een ezel naar
boven te gaan. Ongevallen gebeuren nu eenmaal.
30 jaar lang, zo lang had ik nodig om tot hier te komen.
30 jaar lang stond ook mijn archeologiedroom op een laag pitje. Vandaag te
midden van dit wereldwonder en met mijn ogen dicht, zag ik mij al op mijn
knieën met een schopje en een borsteltje in de weer. Want dat er nog veel van
de stad onder meters zand ligt, is wel duidelijk.
Petra is meer dan een ruïne. Het is het orgelpunt van de
Nabatese bouwkunst, stille getuige van wat ooit een schitterende hoofdstad was.
Reacties
Een reactie posten