India - Een sprookje of toch niet?
Op deze frisse ochtend probeert de zon haar warme
zonnestralen door de laag smog te laten schijnen. Op de achtergrond klinkt een concert van toeterende auto’s,
tuktuks en brommers. Als de bus vanop de
hotelparking vertrekt, druk ik mijn neus tegen het raam, in volle verwachting
om een nieuw land te leren kennen. Maar op het moment dat de bus zich voegt in
de continue stroom van al dat toeterende gemotoriseerde verkeer, wend ik snel
mijn gezicht af. De aanblik van tientallen, nee honderden, nee duizenden
Indiërs, die wakker worden op het voetpad en zelfs in de goot met niet meer dan
een plastieken zeil of kartonnen doos om
hen te beschermen, is meer dan ik aankan op dat ogenblik. Welkom in New Delhi.
Ik word plots vanuit mijn gedachten opgeschrikt door een noodstop
van de bus voor het heiligste der heiligen : een wandelende koe midden op de
weg. Welkom in Indië.
New Delhi is slechts het vertrekpunt voor een rondreis
door Rajasthan en ik kan niet wachten om de stad te verlaten. Mijn gebed tot Shiva wordt verhoord. Maar
eerst stoppen we aan een lokaal marktje.
Terwijl onze oren proberen te wennen aan het vele getoeter,
stappen we dapper door de modder langs de vele kraampjes. Nu ja kraampjes, het
zijn karren voortgetrokken door ezels met lokaal gekweekt groenten en fruit. Het
fruit ligt netjes in manden uitgestald. Hier
en daar wordt op een vuurtje in een grote pan wat lekkers bereid. Koeien lopen
vrij rond. Sommige van deze heilige dieren lijken ook trek te hebben in wat
groene boontjes of aardappels. Marktbezoekers stappen of eerder springen uit
de bus, terwijl die nog in beweging is. Want echt stoppen doet de bus niet. Hoe je dat doet als je op het dak van de bus
zit, is mij niet geheel duidelijk. Welkom cultuurshock. Bij het buitenrijden
van New Delhi strekt de deelstaat Rajasthan zich voor ons uit. En lang moeten
we niet wachten voor onze eerste bezoek. In Nawalgargh bezoeken we de haveli’s,
huizen van rijke kooplui die versierd zijn met werkelijk prachtige fresco’s. De
huizen worden niet meer bewoond, maar de tekeningen zijn nog prachtig bewaard
gebleven. In de smalle straten is het een drukte van jewelste. Fietsers,
brommers en voetgangers proberen op hetzelfde moment maar in tegenovergestelde
richting op hun bestemming te geraken.
Ook de tempel van Nawalgargh staat op het programma.
Tientallen duiven zitten op de vele koepels. We dwalen even rond in de
gigantische tempel. Ook hier zijn de fresco’s impressionant te noemen. Op de
achtergrond spelen enkele inwoners traditionele muziek.
’s Avonds volgt een avondje
ontspanning met Indisch poppentheater.
De volgende dag stoppen we in
alle vroegte in wat er vanuit de bus uitziet als een pittoresk lemen dorpje. Alvorens
de bus uit te stappen, wordt gevraagd onze spullen, in zover mogelijk, in de
bus te laten liggen. De gids benadrukt ook zeker niets mee te nemen voor de
bedelende kinderen. Die troepen ondertussen samen aan de deur van de bus. Hier
was ik niet op voorbereid. Tijdens onze
wandeling door het dorp, wordt er geduwd
en getrokken door de kinderen om aandacht en om natuurlijk iets te krijgen. We
proberen toch te genieten van de
omgeving, maar terwijl ik wat foto’s maak, hoor ik plots mijn mama roepen. Eén
van de kinderen zit met zijn hand in
haar broekzak. Meer dan een pakje sigaretten zit daar niet in, maar de
agressiviteit van de kinderen is ongezien.
Ik wil haar helpen maar om dat moment probeert een ander kind mijn
trouwring van mijn vinger te rukken. Nog nooit meegemaakt. De gids die een stok
vastheeft, voor wat ik aannam om dingen te wijzen, gebruikt hem om de kinderen
weg te jagen. Totaal in shock ga ik
terug naar de bus. Een moment om nooit te vergeten, maar dan niet in positieve
zin.
Rajahstan bestaat voor het
grootste deel uit woestijn, die zorgt voor de grote tegenstelling tussen arm en
rijk. Enerzijds wonen hier de armste mensen want het land is nauwelijks te
bewerken, anderzijds was dit harde leven en extreme klimaat dat hier
heerst, de voedingsbodem voor het
ontstaan van een ras moedige en sterke krijgers (de rajputs). De heldenverhalen
van de rajputs en hun bijdrage aan kunst en architectuur hebben een grote
stempel gedrukt op het gebied hier. De maharadja’s (de koningen der krijgers)
hadden niet alleen tot taak hun koninkrijk te regeren en te verdedigen, maar ze
zorgden ook voor de bouw van verschillende steden in de woestijn. Deze zijn nog
steeds pareltjes dankzij de inzet van goede vakmensen, grote kunstenaars en schitterende
architecten.
Het fort van Bikaner steekt met zijn de rode gevel af tegen de
achtergrond. Het fort bestaat uit liefst
37 paleizen. De versiering binnen neemt onze adem weg. Binnen en buiten is het paleis versierd met prachtige
mozaïeken. Een kleurrijke achtergrond waartegen het leven van de maharadja zich
afspeelde. Schitterende tekeningen en fijn uitgesneden beelden. Het paleis is
één prachtig kunstwerk. Zo’n majesteitelijke troon heb ik in mijn leven niet
gezien.
Na ons bezoek keren we terug per tuktuk en storten ons met gevaar voor
eigen leven in de zotternij van het verkeer. Brommers, fietsen, auto’s, koeien,
bussen, vrachtwagens en nog meer tuktuks.
Zot gewoon.
Het buitenverblijf van de
maharadja’s van Bikaner doet nu dienst als hotel. We nuttigen hier onze ochtendthee met zilveren
lepeltjes. Even rust buiten de stad.
De
graftombes zijn prachtig bewaard gebleven. De binnenmuren zijn mooie
kunstwerken, met engelengeduld gemaakt. In het hindoe-geloof worden overledenen
niet begraven, maar gecremeerd. Enkel voor koningen en priesters wordt er een
grafmonument zoals dit hier, opgericht. Ik spreek wel van een grafmonument maar
deze graftombes zijn op zichzelf een uitgestrekt complex.
Het fort van Jaisalmer moet niet
onderdoen voor de rest. Binnenin bevindt
zich een prachtige Jain (een afscheiding van het hindoe) tempel. Magnifieke gesculpteerde beeldjes,
prachtige reliëfs en schitterende pilaren, zorgen voor een unieke omgeving.
In de Thar woestijn zoeken de
kamelen de koelte op tijdens de
schemering nadat ze ons op een ritje door de woestijn hebben
getrakteerd. Hier kunnen we in alle rust van de ondergaande zon genieten.
Terwijl wij nippen aan een glaasje rum, geeft de zon haar laatste
stralen af en zien we haar langzaam achter de horizon verdwijnen. We kunnen de
desolate woestijn niet verlaten zonder een streepje couleur locale. Buikdanseressen en vuurspuwers
zorgen voor entertainment terwijl wij van een woestijnbarbecue genieten.
Het fort van Jodhpur is op een
rots gebouwd. Hier heb je een prachtig zicht op de stad, ook wel de blauwe stad
genoemd. De gevels zijn immers blauw geschilderd omdat dit de warmte zou
tegenhouden en insecten op een afstand zou houden.
We stoppen onderweg in een dorp en
hebben veel bekijks. Oude mannen wassen kleren in de rivier, vrouwen halen water
op in de waterput om hun kruiken te vullen. Andere vrouwen dragen grote manden met groenten op hun hoofd. Ze
zijn zo kleurig gekleed en steken mooi af tegen de grauwheid van hun
bestaan.
Kinderen kijken ons met grote
ogen aan. Vrouwen dragen met trots hun gouden juwelen. Een eenzame fietser
poseert gewillig voor de camera. De geitenhoeder verlaat met zijn kudde het
dorp naar een malsere omgeving. Een barbier is hard aan het werk. Het leven
zoals het is op het Indische platteland.
De Jain tempel van
Chaumhukha is een lust voor het oog. Het
beeldhouwwerk is zo verfijnd dat het niet anders kan of het moet door
vrouwenhanden zijn gemaakt. We mogen mee bidden met de gelovigen. De monotone
gezangen klinken akoestisch mooi. We geraken bijna in een trance.
In Jaipur wacht ons een nieuw
avontuur : een ritje met de riksha. Onze fietser trapt de ziel uit zijn lijf en
loodst ons behendig door het verkeer. Ook deze keer sluit ik soms de ogen voor
zoveel waaghalzerij. Als beloning brengen we de avond in luxe door in het Lake Palace op het Pichola meer
met een waarachtig uitmuntend diner. Dit paleis werd in de jaren zeventig
omgetoverd tot een luxe hotel. Jaipur wordt ook wel eens de roze stad genoemd.
Naar aanleiding van een bezoek van de Engelse koningen in de vroege 20ste
eeuw, werden alle gevels roze geschilderd. Dat bleek zo succesvol te zijn, dat
er nog steeds gevels in die kleur geschilderd worden. Maar Jaipur is
waarschijnlijkst het meest bekend voor het ‘Paleis der Winden’.
Geen gebouw,
maar enkel een façade waardoor de rani’s alles konden gadeslaan wat er er
buiten gebeurde, zonder zelf gezien te worden. Jaipur heeft uiteraard ook een
paleis, in de hoogte gebouwd met schitterende bogen en kleurige mozaïeken. De graven van Jaipur zijn enigszins sober maar
ook hier weer fit for a king.
Het fort van Amber moet het
mooiste paleis zijn. Het ligt boven op een heuvel en is alleen bereikbaar via
een steile helling. Per olifant en dus in stijl, worden we naar boven gebracht.
Zo voelt het dus om maharadja te zijn,
of in mijn geval de Maharani. Zo’n pretje was het trouwens niet om destijds de
vrouw van de maharadja te zijn. Als hij stierf gooide zijn echtgenote zich
immers ook op de crematiestapel. Het werd immers als een schande aanzien om
weduwe te zijn.
Van boven hebben we een prachtig
zicht op de omgeving, maar het zicht binnen in het paleis kan niets overtreffen.
Ooit al eens je adem weggenomen door
zoveel pracht? Van je sokken geblazen door absolute schoonheid? Wel het fort
van Amber overtreft alle verwachtingen. Kosten nog moeite werden hier gespaard.
Het paleis is een kunstwerk van binnen en van buiten. Dit is het werk van
toparchitecten en van topkunstenaars. De graven van Jaipur zijn top.
Fatehpur Sikri wordt aanzien als een spookstad, maar niet
vandaag; Indische kinderen zorgen voor leven in de brouwerij. De stad werd
gebouwd door leider Akbar als dank voor de geboorte van een zoon. De stad moest
grootser worden dan Londen maar door gebrek aan water was ze niet lang
leefbaar.
Terug in New Delhi ruik ik al van verre de indringende geur van de specerijen.
De kruidenmarkt zorgt voor een prachtig geuren- en kleurenpalet. Er is zoveel
keuze dat ik niet weet wat te kiezen. Ik ruik aan zowat elke specerij en laat
de geur van India op me afkomen. Indiërs kunnen als geen ander voedsel kruiden.
Wat een heerlijke curries eet ik hier dagelijks met als basis een smakelijke
kruidenmix.
We sluiten in New Delhi af met
de een bezoek aan de crematieplaats van Mahatma Ghandi, de man die geweldloos vocht tegen de
gewelddadige onderdrukking van zijn volk en die uiteindelijk de
onafhankelijkheid van Indië bekwam.
Deze rondreis is nog niet gedaan. Er ontbreekt nog één bezoek, maar het
hoogtepunt verdient uiteraard een eigen
verhaal.
Reacties
Een reactie posten