Dag 2 – De Amerikaanse droom
En op de plaats waar het
avontuur ’s avonds voor professor Langdon begon, begint de dag voor mij. Met
een smoesje (het geven van een voordracht) is hij naar het Capitool gelokt, zeg
maar het parlement van de Verenigde Staten.
In 1793 legde George Washington
de eerste steen van het Capitool volgens
de rite van de Vrijmetselarij. Het gebouw was klaar in 1812. De architecten die
vrijwel allen vrijmetselaars waren, lieten zich trouwens inspireren door
Vrijmetselaarsymbolen met aandacht voor
de hemellichamen, occulte numerologie en spirituele energie. Je zou hem dus naast
de tempel van democratie, ook een tempel van de vrijmetselaars mysteriën kunnen
noemen.
Ik word niet met een smoesje
gelokt, maar wel door de lokroep van het
gebouw om zijn grootsheid en geschiedkundig belang en dus heb ik enkele weken
geleden een tour van het Capitool geboekt.
Ik dwaal niet rond in de gangen
in het gedwongen zog van CIA directeur Sato en veiligheidschef Anderson zoals
professor Langdon, maar wel in het gezelschap van een eclectisch gezelschap
toeristen en een officiële gids van het Capitool. Bij aankomst in de Statutary
Hall ben ik even verrast als professor Langdon. Niet omdat ik hier een
verzameling toehoorders verwacht maar in
een lege zaal aankom, maar omdat ik mij schijnbaar plotseling in een Grieks-Romeins
amfitheater bevind.
Ook niet zo verwonderlijk want bij aankomst aan het
Capitool kon ik ook al niet naast de façade kijken. De façade die wij meestal
zien en die gericht is naar de Mall, is eigenlijk de achterkant van het
Capitool. Maar aan de voorkant lijkt het Capitool meer op een Grieks-Romeinse
tempel inclusief zuilen met kapittelen en daarboven een timpaan. Ook weer ergens
logisch, want het symbool van de Amerikaanse democratie moest vooral met zijn
neoklassieke architectuur een ode worden aan
de democratische beginselen van het oude Griekenland en Rome.
Wat nu de
Statutary Hall was, was vroeger van 1807 tot 1857 de vergaderzaal van het Huis van
Afgevaardigden, de Kamer van Volksvertegenwoordigers dus. Die verhuisden toen naar
de huidige locatie.
De zaal heeft de vorm van een D
met sierlijke gebogen muren in zandsteen en Italiaans pleisterwerk. De zuilen
zijn afgewerkt met kapittelen in marmer. Op de zwart/witte vloer staan er nu
tientallen standbeelden, geschonken door de verschillende staten. Toen de zaal
leeg kwam te staan en aan een andere functie werd gedacht, kwam men op het idee
hier een beeldengalerij van te maken. Elke staat werd gevraagd twee beelden te
doneren van personen belangrijk voor de
desbetreffende staat.
Niet alle 100 beelden kunnen in deze zaal staan, sommige
staan verspreid doorheen het Capitool. Alle beelden zijn van Amerikanen,
uitgezonderd één …. dat van Pater Damiaan geschonken door de staat Hawaii.
Spijtig voor de Belgische bezoeker staat dit beeld in het Huis van
Afgevaardigden, dat op ’s zaterdag niet toegankelijk is. Ook uitzonderlijk is het
beeld dat niet door een staat werd gedoneerd maar door het Congres zelf : dat
van Rosa Parks, burgerrechten-activiste.
Tijdens het bekijken van de beelden, hou ik mijn oren
open. Ik hoor geen geschreeuw komen uit de Rotunda. Geen afgehakte hand van
Peter Solomon dus. Die afgehakte hand is het begin van het echte avontuur van
professor Langdon op zoek naar het Verloren Woord in Washington DC. De hand is
getatoeëerd als de Hand der Mysteriën, volgens de overlevering van de
Vrijmetselarij, een formele uitnodiging om door de mystieke toegangspoort te
gaan en oude mystieke kennis te vergaren, machtige kennis die bekend staat als
de Oude Mysteriën of de verloren wijsheid der eeuwen. Deze wordt voor het
gewone volk verborgen gehouden omdat dit voor oningewijden als veel te machtig
en gevaarlijk wordt beschouwd. Het zou machtige gaven aanboren die in de
menselijke geest aanwezig zijn. Deze wijsheid werd destijds naar de nieuwe
wereld gebracht om hem te vrijwaren van religieuze onderdrukking en zou zich in
Washington bevinden. Langdon’s goede vriend Peter Solomon is ontvoerd en zijn ontvoerder wil dat professor Langdon
de codes van het mysterieus genootschap ontcijfert via de zogenaamde
Vrijmetselaars piramide die de sleutel tot de kennis zou zijn en de
legendarische macht die daardoor vrijkomt overdraagt. Het Verloren Woord ontsluit
de Oude Mysteriën. De piramide is de kaart die de weg wijst naar waar het woord
begraven ligt. Professor Langdon kan
niet anders dan het spel meespelen. Hij krijgt daarbij hulp van Peter’s zus
Katherine terwijl ze moeten proberen uit de greep van de CIA te blijven.
Maar nu eerst terug naar het Capitool. De Rotunda is een
magnifieke ronde zaal in het midden van het Capitool, bekroond door een enorme
koepel. Ik kan geloven dat Dan Brown deze zeker aan bod wou laten komen in zijn
boek. Wat meteen opvalt, is de enorme hoogte. De zaal is liefst 55 m hoog. Niet onder
de indruk? Wel, het Vrijheidsbeeld van New York (zonder de sokkel wel te
verstaan), kan hier met gemak binnen. De gietijzeren koepel met een diameter
van ongeveer 30 m is opgebouwd uit twee koepels.
Door een oculus in de binnenste koepel, kan
men de fresco in de buitenste koepel zien, geschilderd door de Italiaanse
kunstenaar Brumidi. De schildering is
433,3 m² groot en werd ‘de apotheose van Washington’ genoemd en toont de verheffing tot god van oud-president
George Washington. Hij zit tussen de godinnen
Victoria en Liberta in een kring met dertien jonge vrouwen, symbool voor
de toenmalige dertien koloniën. Het is een prachtig sluitstuk van een al
even prachtige zaal. Die is versierd met schilderijen van belangrijke
gebeurtenissen en standbeelden en doet vooral dienst als ceremoniële zaal. Zo
wordt deze zaal gebruikt voor het opbaren van overleden presidenten, senatoren
en belangrijke burgers zodat het grote publiek hen nog een laatste keer kan
groeten.
Aan weerskanten van de Rotunda bevindt zich dan het Congres : aan de
ene kant het Huis van Afgevaardigden (onze Kamer) en langs de andere kant de
Senaat. Senatoren worden verkozen voor een periode van zes jaar. Per staat zijn er twee senatoren. De vertegenwoordigers in het Huis van
Afgevaardigden worden verkozen voor een periode van twee jaar. Op basis van het
aantal inwoners wordt bepaald hoeveel vertegenwoordigers elke staat krijgt.
We duiken de catacomben van het Capitool in naar de beroemde
ruimte direct onder de Rotunda. Deze ruimte wordt de Crypte genoemd, en
ondersteunt de indrukwekkende Rotunda met veertig Dorische zuilen. In het midden
bevindt zich een stervormig kompas dat het hart van de stad Washington markeert.
Dit is het nulpunt. Vanaf hier wordt de stad in vier kwadranten verdeeld : NO-
ZO – ZW en NW.
De crypte moest ook de toegang worden tot het graf van George
Washington. Hij overleed in 1799 maar zijn sarcofaag hier is nog steeds leeg.
Alhoewel Congress toestemming had van Martha Washington, was het testament van
de oud-president zeer duidelijk. Hij wou begraven worden op zijn landgoed in
Mount Vernon. En zo geschiedde. Na enkele jaren strijd gaf Congress het op.
Na de rondleiding ga ik naar
het zuidoosten van het bezoekerscentrum en begeef mij door een lange
ondergrondse gang. In tegenstelling tot
de avontuurlijke ontsnapping van professor Langdon met Bouwmeester Bellamy door
deze tunnel die toen nog in aanbouw was, is de tunnel ondertussen volledig
afgewerkt en vormt hij een ondergrondse verbinding met de Library of Congress,
een fysieke verbinding om de eeuwenoude band tussen beide te versterken. Congress richtte een bibliotheek in in het
Capitool in 1800 maar toen dat door de Britten in de as werd gelegd, stelde
president Thomas Jefferson zijn persoonlijke boekenverzameling ter beschikking ter
vervanging. In 1897 verhuisde de Library of Congress naar een gebouw in
Italiaanse renaissancestijl. Het hoofdgebouw
is het prachtige Thomas Jefferson Building. De bibliotheek werd het
symbool voor Amerika’s streven naar het verspreiden van kennis. Het was één van
de eerste gebouwen in Washington uitgerust met elektriciteit. De bibliotheek heeft de grootste collectie
boeken ter wereld met ruim 1.050 km aan boekenplanken die plaats bieden aan
maar liefst 35 miljoen titels. Bij binnenkomst in de bibliotheek wordt mijn
adem weggenomen door de onvoorstelbare schoonheid. Ik moet Dan Brown gelijk
geven als hij de vergelijking maakt met de klassieke grandeur van de rijkste
paleizen in Europa.
De Grote hal beschikt over bogen en zuilen uit Italiaanse
marmer. De muren zijn bedekt met zeldzaam bladaluminium, een metaal dat ooit als kostbaarder dan goud
werd beschouwd, prachtige muurschilderingen en gebrandschilderde ramen. Via de
majestueuze marmeren trappen waarop bronzen vrouwenfiguren de fakkel der
verlichting dragen, ga ik omhoog richting de grote leeszaal. Maar eerst hou ik nog halt aan de
Gutenbergbijbel, het eerste boek dat gedrukt werd met losse metalen letters.
Van deze versie zijn er maar drie. En ik stop ook nog aan het bureau van de
bibliothecaris. Mijn god, in dat bureau wil ik ook mijn dagen slijten. De
laatste trap naar de Visitor’s Gallery wordt gedomineerd door een prachtige
marmeren mozaïek van Minerva. Vanaf de Visitor’s Gallery kijk ik de diepte in
naar wat de meest monumentale leeszaal van enig welke bibliotheek ter wereld
moet zijn. De achthoekige leeszaal van 49 m hoog is een architecturaal meesterwerk
en door Dan Brown de meest spectaculaire ruimte in de hele wereld genoemd. In
het midden staat de enorme uitgiftebalie met daarrond in concentrische cirkels
de houten leestafels. Marmeren zuilen dragen de gigantische koepelconstructie.
Op deze zuilen bevinden zich drie meter hoge vrouwenbeelden die staan voor de
verschillende aspecten van het menselijk kunnen. De ruimte wordt vanuit alle
hoeken verlicht zodat er nergens schaduw valt.
Op de balustrade rondom staan 16 bronzen beelden die naar beneden turen.
De zaal wordt afgewerkt met een prachtige koepel… Jawadde.
Terwijl professor Langdon en de ondertussen opgedoken Katherine
Solomon via het automatisch transportsysteem ontsnappen aan hun achtervolgers
en via allerlei avonturen tot aan Freedom Plaza geraken, doe ik dat via een
door mij uitgestippelde stadswandeling. Ik heb een wandeling voorzien van om en
bij de 10 km rond de Mall, enkel de afstand gerekend tussen de monumenten,
bezoeken niet meegerekend en dat op een halve dag. Dat wordt een pittige
namiddag voor mij 😉.
Bij buitenkomst van de bibliotheek, stop ik eerst bij de buren. De US Supreme Court, het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten, is opgevat
als een gigantisch Korintisch bouwwerk. Het is het symbool van de rechterlijke
macht en de hoogste instantie voor juridische geschillen en grondwettelijke
kwesties. Sommige van de meest baanbrekende en beroemde uitspraken werden hier
gedaan. De rechtbank moet zorgen voor
rechtvaardigheid onder de wet, wat als motto boven de inkom staat. Tot 1929 hield
de Supreme Court trouwens zitting op het Capitool.
Van hier wandel ik naar het gigantische Union
Station, destijds het grootste spoorwegstation ter wereld. Het is opgetrokken
in wit graniet en heeft drie grote bogen
die gebaseerd zijn op de Boog van Constantijn in Rome.
Binnenin zijn het
plafond en gewelven bedekt met bladgoud. Door de opkomst van het vliegverkeer
werd het station begin jaren 1950 te groot voor het aantal reizigers dat er
kwam. Ondertussen werd het station gerestaureerd en gingen er een groot aantal
winkels open. Ook worden er vaak evenementen gehouden. Ik zet mijn weg verder
naar het Ford’s Theatre, dat eigenlijk gewoon een populair theater had moeten
zijn, maar op 14 april 1865 wereldberoemd werd om de verkeerde reden : Abraham
Lincoln woonde die dag een voorstelling bij en werd onder vuur genomen door
John Wilkes Booth. Hij overleed de volgende ochtend in het Petersen House,
recht tegenover het theater.
De Old Post Office uit 1899 was de eerste
wolkenkrabber van DC. Hij werd in tegenstelling tot de rest van de stad
opgetrokken in fantasierijke romaanse bouwstijl met torentjes, een
adembenemende hal met glazen dak en galerijen. The New York Times kraakte het
gebouw af en vond dat het eruit zag als een kruising tussen een kathedraal en
katoenfabriek. De overheidsplanologen vonden dat de architectuur van het gebouw
botste met de neoklassieke architectuur van de rest van de gebouwen. Het werd
gebruikt tot 1914 als hoofdpostkantoor. Toen de posterijen in 1934 verhuisden
was er eigenlijk geen reden meer om het gebouw te behouden. Maar door
geldgebrek tijdens de jaren dertig (De Grote Depressie), werd het niet
gesloopt. Door het historisch belang van het gebouw werd het uiteindelijk
gespaard. Eerst werd er een winkelcomplex met restaurants van gemaakt tot
Donald Trump het in 2013 kocht. Het is nu sinds 2016 het Trump International Hotel Washington DC. Sinds Donald Trump president werd, is er een
grote controverse ontstaan aangezien de president buitenlandse gasten zou
aansporen in het hotel te verblijven en hij zichzelf zo zou verrijken. Wel
bleef de oude klokkentoren toegankelijk. De klokkentoren is 96 m hoog en heeft
een panoramisch verdiep op 82 m hoogte van waarop je van de uitzichten over
Washington DC kan genieten. In de toren
bevinden zich de ‘Bells of Congress’, de
officiële klokken van Congress die bij bijzondere gelegenheden geluid worden. De
klokken zelf zijn niet te zien.
Niet ver van het Trump hotel, kom ik eindelijk toe op Freedom
Plaza, de plaats waar professor Langdon en Katherine Solomon, op ingenieuze
manier de CIA afschudden. Het Freedom Plaza ligt op Pennsylvania Avenue en
toont de originele plattegrond van DC zoals uitgetekend door Pierre
L’Enfant. Het bevat zelfs het grondplan
van het Capitool en het Witte Huis.
Terwijl de professor en Katherine de CIA op
het verkeerde spoor plaatsen en koers zetten naar een plaats waar Mozes, Star
Wars en de maanlanding samenkomen,
begeef ik me naar het beroemdste gebouw van de stad : het Witte Huis. In 1791
koos George Washington deze plek uit als plaats voor de nieuwe ambtswoning van
de president, het toen genaamde Executive House. Ironisch genoeg is Uncle
George de enige president die nooit geresideerd heeft in het Witte Huis. Hij
overleed in 1799. Na voltooiing in 1800 was het president Adams die als eerste
het Witte Huis betrok. Het Witte Huis zoals we dat nu kennen, onderging nog een
grote aanpassing met de toevoeging van de
westelijke vleugel (West Wing) in 1942
door Frankling D. Roosevelt.
Het was
Theodore Roosevelt die de naam in 1901 veranderde in Witte Huis. De grootste
verandering in de 23 jaar dat het geleden is dat ik Washington de eerste keer
bezocht, zijn de rondleidingen in het Witte Huis. Destijds kon je gewoon ’s
morgens je plaatsje reserveren in één van de tourgroepen. En dat had ik dan ook gedaan. Je kreeg een tijd
en een samenkomstpunt op The Ellipse en werd dan in kleine groepjes
binnengelaten. Toen het onze beurt was om binnen te gaan, werden
we plots opgehouden ter hoogte van het
hek. Er kwam een grote kolonne auto’s aan en we moesten even wachten en ons
tegen de poort drukken om hen door te laten. Maar in plaats van door te rijden,
vertraagde de kolonne en de auto met twee vlaggetjes vooraan stopte vlak voor
mij. Het geblindeerde achterraampje ging
naar beneden en plotseling stond ik letterlijk ook in oog met Bill Clinton, 42ste
president van de Verenigde Staten, waarop een droog ‘hello’ uit zijn mond kwam.
Van verbazing prevelde ik ook maar ‘hello’. Je verwacht dit dan ook helemaal
niet. De kans dat je de president tegenkomt, zelfs tijdens een bezoek aan het
Witte Huis is uiteraard zeer klein, tot niet bestaande. De dag van vandaag zit
er al helemaal niets in, zelfs geen bezoek aan het Witte Huis zelf. Dit voorrecht
is al enkele jaren enkel voorbehouden aan de inwoners van de Verenigde Staten,
die een bezoek kunnen aanvragen via hun Afgevaardigde. Rond het Witte Huis zijn
de veiligheidsmaatregelen du jamais vu en is er een extra perimeter voorzien
waartoe je geen toegang meer hebt. Zelfs om een fotootje te nemen, moet je dit
al vanop grote afstand doen. Geen binnenbezoek deze keer, maar blij dat ik dat
destijds al gedaan heb. In gedachten maak ik snel een wandeling langs de China
Room, Red Room, Blue Room, …
Ik loop het hoekje om (of toch een grote hoek deze keer) om ook de
achterzijde van het Witte Huis nog eens te bekijken en via The Ellipse beland
ik terug op The Mall.
Volgende stop is het Vietnam Memorial, nog steeds indrukwekkend in
zijn eenvoud. Twee driehoekige
zwarte muren elk zo’n 75 meter lang die in een
hoek van 125° samenkomen, de één wijzend naar het Lincoln Memorial, de andere
naar het Washington Monument. Op de
muren staan de namen van de 58.000
Amerikaanse slachtoffers in chronologische volgorde : van het eerste
slachtoffer in 1959 tot het laatste in 1975.
Op het eindpunt van de Mall en recht tegenover het
Capitool bevindt zich het Lincoln Memorial, het gigantisch herdenkingsmonument
voor Abraham Lincoln, de man die de Unie redde. Het is een groots opgezet
monument, een Griekse tempel met 36 Dorische zuilen, één voor elke staat op het
moment van Lincoln’s dood. Het ontwerp is ontleend aan het Parthenon in Athene.
Het zittend beeld van de
president is bijna zes meter hoog, sokkel niet meegerekend. Hij kijkt mijmerend
over de Reflecting Pool. Op de muren errond zijn twee beroemde speeches van
Lincoln gegraveerd : het ‘Gettysburg
Address’ en het ‘Second Inaugural Address’. Maar het monument is nog voor iets
anders beroemd : de ‘I have a dream’ toespraak van Dr. Martin Luther King die
hij hier op de trappen gaf op 28 augustus 1963.
250.000 mensen stonden rond de Reflecting Pool te luisteren naar één van
de beroemdste redes uit de geschiedenis. Eén jaar later werd de burgerwetgeving
aangenomen en kreeg Dr. King de
Nobelprijs voor de vrede. Op de trappen neem ik even een rustpauze en kijk ook
ik mijmerend uit over de Reflecting Pool waarin het Washington Monument
reflecteert, en met het WWII monument en het Capitool helemaal op de achtergrond.
De stappenteller doet overuren op dit moment 😀.
Wat een stad. Ook nu hier in
deze Griekse tempel blijft het me verbazen dat ik me bij wijlen in Europa voel
en op stap ben in Rome of in het oude Griekenland. Vooral de overheidsgebouwen
zijn allemaal gebouwd in die neoklassieke stijl en met Vrijmetselaarssymbolen,
voor wie ze herkent.
Tijd om verder te gaan naar één
van de meest beklijvende monumenten, dat voor de Koreaanse oorlog. Het bestaat
uit 19, twee meter hoge roestvrije beelden van Amerikaanse soldaten op
patrouille. Ze zijn afgebeeld in volledige tenue inclusief de poncho die de
verschrikkelijke weersomstandigheden voorstelt tijdens de oorlog. De struiken
staan voor het moeilijke gebied waar ze door moesten, vechtend voor een land en
een volk dat ze niet kenden. Beklijvend zijn vooral de levensechte
uitdrukkingen op het gezicht : angst, vertwijfeling, wanhoop of nog erger, geen
emotie, een lege uitdrukking. Op de achtergrond zijn foto’s van 2400 veteranen op
een muur gezandstraald. Er is ook een speciale vermelding voor België dat samen
met 21 andere landen van de Verenigde Naties deel nam aan deze oorlog en zelf 106
slachtoffers betreurde.
Iets verderop, aan het begin
van het Tidal Bassin, in 1897 aangelegd om het teveel aan water van de Potomac,
de rivier waaraan Washington DC is opgetrokken, op te vangen, ligt het nog vrij
recente Martin Luther King Jr. Memorial. Het werd in 2011 onthuld en is het eerste
monument voor een Afro-Amerikaan op de Mall. Het monument is nogal
controversieel omdat het werd ontworpen door een niet-Amerikaan en omdat Martin
Luther King er zelf nogal streng op staat. Het 9,1 m hoge beeld ‘Stone of Hope’
rijst op uit een stenen blok. Het is de uitbeelding van één van de uitspraken
van de mensenrechtenvoorvechter die hij deed tijdens de bekende ‘I have a dream’
speech : 'Out of a mountain of despair, a stone of hope’. Bij dit beeld hoort ook nog een lange muur
waarop 14 fragmenten staan uit de vele speeches, preken en geschriften van de
dominee.
Iets verderop rond het Tidal
Bassin ligt nog een Memorial voor één van de belangrijkste Amerikaanse
presidenten, die voor Franklin D. Roosevelt. Het ligt in een park en bestaat
uit vier kamers, elk voor één van zijn ambtstermijnen. Ook het standbeeld van
Roosevelt is nogal controversieel want het stelt de voormalige president voor
in een rolstoel waaraan hij gekluisterd was door polio. Met de verschillende watervallen
die de vrede voorstelt waar hij zo voor ijverde, is dit een ingetogen Memorial met
bankjes en prachtige standbeelden waar het aangenaam vertoeven is. Ik vind dit
persoonlijk het mooiste Memorial van allemaal en het perfecte eerbetoon aan
Roosevelt, ook al zag hij het zelf wat kleinschaliger.
Ik leg de laatste meters af rond het Tidal Bassin. In
1912 werden honderden kersenbomen die door Japan werden geschonken, rond het
Bassin gepland. Het zorgt vanaf half maart tot half april (dus ik ben net iets
te laat) voor prachtige beelden als de bomen in bloei staan.
Toch geniet ik ook
zo van het park en de rust die het brengt, weg van de toeristische
trekpleisters. Mijn wandeling zit er bijna op. Het Jefferson Memorial komt in
zicht. Thomas Jefferson was ook één van de Founding Fathers en was de derde
president van de Verenigde Staten en een veelzijdig man. Hij was architect,
musicus, wetenschapper, boekenverzamelaar, diplomaat en uitvinder om maar een
paar dingen te noemen. Hij speelde een belangrijke rol bij het opstellen van de
Onafhankelijkheidsverklaring. Franklin D. Roosevelt kwam met het idee van het
Memorial omdat hij Jefferson als president even belangrijk als Lincoln vond. Het
beeld van Jefferson is ongeveer 6 m hoog en kijkt naar het Witte Huis. De
koepel is ontworpen naar het Pantheon, het oorspronkelijk onderkomen van de grote
Romeinse Goden in de mythologie.
Op de muren staat Jefferson’s
tekst van de Onafhankelijkheidsverklaring. Nog een weetje, tijdens de bouw van
het monument was metaal schaars en werd het beeld in gips gegoten. Na de oorlog
werd het hergoten in brons en werd het gipsen standbeeld weggehaald.
Deze dag was een ode aan de vaders van Amerika, maar niet alleen de stichtende
vaders maar ook aan die andere vaders, de vaders die over Amerika gewaakt
hebben tijdens de donkerste jaren. Stuk voor stuk joegen ze de Amerikaanse
droom na en waakten ze erover die Amerikaanse droom voor iedereen te
beschermen. Zij het tegen mogendheden van buitenaf, opstandelingen van binnenin
of tegen inbreuken op de beginselen van de democratie. Die Amerikaanse droom werd nagejaagd in de
nieuwe wereld die toch wel erg hard lijkt op die oude wereld. Met neoklassieke
gebouwen die zo uit het oude Griekenland of Rome lijken weggelopen en waar onze
Founding Fathers hun vrijmetselaarssymboliek in intrigeerden. De vraag blijft : is er zoiets als een grote
wijsheid en bevindt die wijsheid zich in Washington DC? Misschien wel,
want deze Founding Fathers behoorden tot
de groten der aarde. Misschien zijn zij zelf wel die enorme kennis…
Reacties
Een reactie posten