Dag 1 - Emirates, voelt het echt als een upgrade?
Emirates won al enkele keren de Skytrax World Airlines
Award voor beste luchtvaartmaatschappij en kreeg vorig jaar de Traveler’s
Choice Award van Tripadvisor als beste luchtvaartmaatschappij ter wereld.
Enkele weken geleden nog werden de nieuwe toestellen voorgesteld met afgesloten
privé suites in eerste klasse, sommige inclusief douches. Een staaltje van
absolute luxe.
Tegenwoordig maken ze reclame met een grappig filmpje
waarin passagiers alle mogelijke trucjes toepassen om toch maar een upgrade te
versieren bij hun luchtmaatschappij. Maar zou het niet gewoon beter zijn te
kiezen voor Emirates, wat al een upgrade op zich is?
Aangezien die eerste klasse net iets te duur is voor mijn
budget, blijft er voor mij enkel de economy class over, maar wel de beste ter
wereld… of dat wordt toch zo gesteld. We nemen de proef op de som.
Emirates vliegt elke dag 2 X rechtstreeks vanuit Brussel
van en naar Dubai. De heenvlucht duurt zo’n 6 uur, de terugvlucht ongeveer 7
uur.
Ik maak me klaar voor wat ik hoop dat een buitengewone
beleving zal zijn. Maar de eerste ontgoocheling volgt al als blijkt dat ik maar
20 kg mag meenemen aan ruimbagage. Bij andere maatschappijen is dat standaard
voor lange afstandsvluchten minstens 23 kg. In de Emiraten heb je zelfs in de winter
wel geen echte dikke kledij nodig, maar toch. Elke vrouw wil voorbereid zijn op
alles : elke dag een nieuwe outfit, een
tenue voor ’s avonds, conservatievere kledij voor de conservatievere plaatsen,
een truitje voor de iets koelere avonden in de woestijn … en regenkledij want er
kan altijd een buitje vallen. Maar in mijn hoofd vertaalt dat buitje zich dan
naar een zondvloed van Bijbelse proporties J.
20 kg voor een week Emiraten is misschien voor mij iets te nipt J. Toch blijk ik met 15
kg rond te komen.
De app van Emirates ziet er leuk uit en is handig in
gebruik, zeker om online in te checken. Ik krijg updates over check-in tijd,
opening van de gate en zelfs een melding wanneer de bagage aan boord is gegaan.
Toch een geruststelling.
Ik probeer op het vliegtuig altijd een plaats te
bemachtigen aan het gangpad. Heeft vooral te maken met de lichaamsbouw van de
vrouw en dan vooral met de kleinere blaas. Zo kan ik zonder mensen te storen
mijn toiletbezoekjes afwerken en, belangrijker nog, af en toe eens rechtstaan
en een wandelingetje maken. Bij lange vluchten is het belangrijk de benen even
te strekken. Over de toiletten gesproken, deze zijn prachtig ingericht. De
muurbekleding lijkt wel te bestaan uit mozaïeke steentjes, de kastjes lijken
gemaakt van marmer en van mahonie hout. Bij nader onderzoek is het maar
kunststof maar het heeft iets luxueus en, nog belangrijker, de toiletten
blijven tijdens de gehele vlucht kraaknet. En geloof me, er wordt gretig
gebruikt van gemaakt. De tweede
ontgoocheling volgt als ik aankom bij mijn stoel. De beenruimte blijkt even
beperkt als bij andere vliegtuigmaatschappijen. Hier had ik toch verwacht dat
Emirates het verschil zou maken.
Dat verschil moet toch ergens zitten, dus kijk ik
reikhalzend uit naar de service. Het prachtige uniform van het cabinepersoneel
is iets wat meteen opvalt als je aan boord gaat. Het hoofddeksel gaat wel uit
tijdens de service, maar wat overblijft is even opvallend. Van oor tot oor
glimlachend personeel dat vanuit heel de wereld komt. Op deze vlucht spreekt
het personeel maar liefst 8 verschillende talen, waaronder het Frans en het
Nederlands. Leuk om in je eigen taal te worden aangesproken ook al vlieg je
niet met de homecarrier. Voor de lunch wordt opgediend komt het personeel eerst
rond voor het aperitief. Dat kan iets fris zijn, maar ook wijn of sterke drank.
Of een combinatie daarvan. Zelfs whisky
wordt aangeboden en omdat er tijdens de maaltijd zelf enkel maar frisdrank,
water, sap of wijn wordt geserveerd, krijg je tijdens de aperitief een dubbele
portie. Ze zien niet op een flesje meer of minder J.
De lunch wordt standaard
zoals overal op een plastieken dienblaadje geserveerd met plastieken en folio
schaaltjes. Niets nieuws onder de zon dus, uitgezonderd het echte bestek. Toch
leuk om je vlees eens echt goed te kunnen snijden. De flesjes wijn zijn van een
goede maat. Van één flesje, kan je je al figuurlijk in hogere sferen voelen. De
maaltijd op zich is niet speciaals, maar wel lekker en zeker meer dan
voldoende. Terwijl het cabinepersoneel na het eten continu blijft rondkomen met
drank, inclusief nog een wijntje, is het
tijd om het bekroonde entertainmentsysteem uit te proberen. ICE werd speciaal
voor Emirates ontworpen en kaapte al elk jaar de prijs voor beste systeem weg. Je krijgt maar liefst 3.000 kanalen voorgeschoteld met o.a. net gereleasde
films maar ook oude klassiekers, nieuwe afleveringen van populaire series, live
nieuwsuitzendingen van BBC World en CNN. Trouwens, belangrijke sportevenementen
zoals de Champions League of Grand Slam tennistornooien worden ook live
uitgezonden. Dat gebeurt door gebruik te maken van satelliet signalen. Die
worden ook gebruikt voor iets anders : WIFI en roaming, want ook dat is mogelijk.
Emirates biedt aan economy class passagiers een gratis WIFI bundel aan van 20
MB die geldig is gedurende 2 uur. Net genoeg voor een paar WhatsApp berichtjes
of een statusupdate op Facebook. Nadien
kan je nog één van de betalende pakketten nemen waaronder het duurste van zo’n
50 MB dat 15,99 EUR kost. Roaming kan ook, maar is niet goedkoop.
Maar het meest spectaculaire aan het systeem is de flight
tracker. Het is het mooiste en meest geavanceerde systeem dat ik al heb gezien,
en dat zijn er ondertussen toch al heel wat. Het gaat een stuk verder dan de
meeste systemen. Zo kan je kiezen met welke buitencamera je de vlucht mee wil
volgen (met de voorste camera heb je het beeld zoals ze dat ook in de cockpit
hebben), je kan ook opteren om het instrumentenbord van de piloten te volgen
via een simultane simulatie en er is ook
de vluchtroute die je op 1001 manieren kan volgen. Echt een knap systeem en zijn
bekroning meer dan waard.
Dit is uiteraard allemaal leuk maar voor mij primeert er toch
slechts één ding : de opleiding van het personeel en hoe zij omgaan met onze
veiligheid. Op het moment dat er zich aan boord een banaal medisch probleem
voordoet, waarbij een bloedneus uitmondt in een waar bloedbad, treedt het
cabinepersoneel alert, bekwaam en gedecideerd op. Dat heb ik ooit anders
ervaren waarbij een medisch noodgeval
fataal afliep te wijten aan het volstrekt onbekwame personeel. Het doet enkel
het beste vermoeden over de opleiding bij Emirates en dat is toch het
allerbelangrijkste. Technische snufjes, fantastische service, veel beenruimte,
lekker eten, douches en een geweldige ervaring
zijn wat ze zijn. Op het einde is er maar één ding dat telt : een
veilige landing op bestemming.
Nog één tip : Dubai is de hub van Emirates. Van hieruit
kan je naar alle continenten verder vliegen. Dankzij Emirates is Dubai de op
twee na grootste luchthaven ter wereld geworden. Emirates biedt passagiers met
een tussenstop van meer dan 6 uur een gratis overnachting aan. Ook al is de luchthaven groot genoeg, je moet er dus niet
overnachten. Misschien ook een gelegenheid om iets van Dubai te verkennen, ook
al wordt slechts een tipje van de sluier gelicht...
Reacties
Een reactie posten