Dag 9 - Op bezoek bij de Himba
De Himba is een bevolkingsgroep die leeft
in het noordwesten van Namibië en 300 jaar geleden vanuit Angola kwam afgezakt. Vandaag staat er een bezoek aan hen op het programma. Bij aankomst worden we verwelkomd met de
typische Himba handdruk.
Ze zijn een
nomadisch volk en hun levensstijl is tijdloos. Ze trekken met hun koeien en
geiten door het land. Deze koeien en geiten vertegenwoordigen hun rijkdom.
Verder verbouwen ze maïs waar ze maïspap van maken. Het voedsel van de
Himba's bestaat voornamelijk uit melk met meel erin; als er groente is eten ze
die ook. Rond dit middaguur staat de melk dan ook al in de pot te pruttelen op hun buitenvuurtje. Eén van de vrouwen roert stevig in de pot.
De kleinere kinderen eten het met smaak op.
Af en toe wordt er een geit geslacht; daarvan
eten ze elk onderdeel op. Koeien worden alleen geslacht bij bijzondere
gelegenheden, bijvoorbeeld bij een huwelijk, maar ook bij een begrafenis. In
principe wordt deze enkel voor melk gebruikt. Ze leven in eenvoudige, ronde hutten
die enkel gebruikt worden om te koken en te slapen. Deze hutten staan rond een
centrale kraal waar de dieren verblijven.
Veel mannen
zien we niet vandaag. Ze zijn weg om de dieren te laten grazen. De vrouwen
zorgen in het dorp voor het eten en dragen zorg voor de kinderen. Het
kleinste kindje dat we zien is twee maanden oud en zit buiten voor de hut op de
schoot van haar moeder.
Een andere
vrouw houdt het kookvuur warm door er extra hout op te gooien.
Voor de Himba is hun uiterlijke verschijning erg belangrijk.
Voor de Himba is hun uiterlijke verschijning erg belangrijk.
Hun uiterlijk zegt iets over de
plaats in de groep en de fase van hun leven. Als ze tien jaar zijn worden bij
zowel de jongens als de meisjes de twee voortanden in de onderkaak eruit
geslagen met een stok en een steen. Dit is een Himba-traditie waarvan de
herkomst onduidelijk is. Meisjes dragen hun haar in twee vlechten over hun
voorhoofd; in de puberteit vlechten ze hun haar in kleine staartjes die
ingesmeerd worden met geitenvet en oker. Getrouwde vrouwen dragen daarbij nog
een kleine kroon van geitenvel op hun hoofd.
Himba-vrouwen
wassen zich nooit, ze smeren zich in met otjize, een mengsel van geitenvet,
kruiden en oker. Door de oker krijgen de vrouwen de typische rode kleur. Ze
parfumeren zich ook door de huid te laten roken. Eén van de jongere vrouwen
demonstreert dat voor ons. Het mengsel beschermt hen tegen de zon.
Ook sieraden
zijn belangrijk voor de Himba's. Deze maken ze van schelpen, leer en koper. Het
belangrijkste sieraad voor de vrouwen van de Himba is de ohumba, een schelp die
aan een ketting om hun nek hangt. Zowel mannen als vrouwen dragen weinig
kleding; de traditionele kleding is gemaakt van de huiden van geslachte dieren.
Polygamie is
toegestaan voor wie het kan betalen. Immers voor elke vrouw moet een bruidsschat
van 5 koeien betaald worden. In dit dorp heeft enkel het stamhoofd meerdere
vrouwen : 3 om precies te zijn.
Bij de Himba
is afstamming belangrijk. Daarom huwen neven en nichten met elkaar om de
bloedband zuiver te houden. Raar maar waar, ze brengen allemaal normale
kinderen ter wereld. Even speels als bij ons.
Na een klein
uurtje verlaten we het dorp en zijn unieke sfeer. We zijn alweer een ervaring rijker.
De Himba
hebben een eigen, in de westerse wereld niet gebruikelijke, metafoor voor tijd. Ze zien de tijd als een rivier die
langs stroomt. De toekomst ligt achter hen, want dit gedeelte van de rivier is
nog niet langs gestroomd. Het verleden ligt voor hen, want dit is de rivier die
langs gestroomd is en dus zichtbaar…
Reacties
Een reactie posten