Dag 2 - Anchors away

Niet de eindbestemming van een reis is het belangrijkste, maar wel de reis zelf.
En dat is bij een cruise meer dan waar.  We bereiken onze eerste bestemming in Noorwegen pas op dinsdagmorgen, dus tijd genoeg tot dan om het schip te verkennen en te wennen aan het leven aan boord.
Een cruise naar de Noorse fjorden is zeer populair, niet alleen dankzij de schoonheid van de fjorden, maar ook door haar bereikbaarheid. Voor een cruise naar de Middellandse Zee heb je immers vaak een vliegtuigticket nodig naar de haven van inscheping, terwijl cruises met bestemming fjorden dikwijls vertrekken vanuit de Lage Landen.
Gisterenmiddag vertrok de Koningsdam om 16u in een zwaar bewolkt Amsterdam  toen de trossen gelost werden, het anker figuurlijk gelicht werd  en de sleepboten de Koningsdam zachtjes de haven uitsleepten onder grote belangstelling zowel op de kade als op het water.  De Koningsdam voer op eigen kracht door het kanaal van IJmuiden alvorens we  versluisden om het hoogteverschil van 90 cm met de Noordzee te overbruggen. Nadat de zeeloods ons de eerste kilometers begeleidde, koos de Koningsdam het ruime sop de Noordzee op richting Noorwegen, het vasteland achter ons latend.
Boven dit gedeelte van de Noordzee hangt echter een depressie die voor niet optimale vaaromstandigheden zorgt. Voor iemand zoals ik die nogal gemakkelijk ten prooi valt aan zeeziekte, worden het nog spannende uren. We kruipen na  ons avondeten en een uiteenzetting over de zaken die we gaan zien en een uurtje in de BB King lounge veilig onder onze dons en hopen toch  op kalme golven… tegen beter weten in.  Uiteindelijk valt het nog redelijk mee. Het schip rolt wel, maar in mijn bed heb ik er weinig last van. 

Vandaag is het een zeedag. Pas vanavond bereiken we de Noorse kust. We worden om 8u wakker na een vrij rustige nacht in onze verandah stateroom no.  5064 op het Gershwin dek. Het is prachtig weer. .. als je van regen, wind en koude houdt wel te verstaan.  We nemen het ontbijt op het Lido dek, waar zich de Lido Market bevindt, het befaamde uitgebreide buffet van Holland America Line. Letterlijk alles is hier te vinden. We eten ons buikje rond met spek en eieren en fruitsla.
Het amusementsprogramma aan boord is uitgebreid, gemaakt op maat van een ietwat verzadigder publiek. Geen animatieteam toestanden hier die je terugvindt bij andere rederijen. Een greep uit het aanbod van vandaag : leren werken met digitale foto’s, iets meer leren over de digitale camera , bloemschikken, een kookworkshop,…
Ik gooi me volop in de digitale workshop gesponsord door Microsoft die meer leert over het werken met de digitale camera. Die workshop zal de komende dagen al zijn vruchten afwerpen.

Ondertussen begint het weer slechter te worden. We trotseren de noorderwind tegen snelheden van 7 Beaufort. Ik begin er stilletje aan last van te krijgen en als lunch neem ik dan ook enkel een soepje en een piepklein cheesecake dessertje in de Lido Market. Meer kan mijn maag niet meer aan. Spijtig want het lunch buffet is impressionant te noemen. Je kan broodjes laten maken, slaatjes laten samenstellen, er zijn verschillende soorten vlees, gevogelte en groenten. Het dessertenbuffet is een juweeltje. Om 14u staat er een ontmoeting met de Canadese kapitein gepland. Kapitein Darin Bowland is niet alleen de huidige kapitein van de Koningsdam, hij is ook vlootkapitein. Deze maiden trip van de Koningsdam naar het hoge Noorden, is niet direct de gemakkelijkste. Vooral het manoevreren in de fjorden vereist toch enige ervaring. Ik vermoed daarom dat HAL geen risico wou nemen op een tweede Titanic drama en daarom voor deze reis de grote man zelf heeft ingezet. In het grote theater wacht de kapitein ons op voor een babbeltje met de passagiers. Bij een mimosa geeft hij eerst meer uitleg bij de technische specificaties van het schip, de navigatie, enz… Nadien beantwoordt hij de vragen van het publiek.
We krijgen een presentatie te zien over de brug en de machinekamer. Ondertussen voelen we hoe de stabilisatoren hun werk doen. We komen nu echt wel in zwaar weer terecht. De golven worden groter en groter, het witte schuim staat erop. Door de innovatieve technologie van de stabilisatoren helt de Koningsdam nog maar 6 graden ipv de gebruikelijke 15 tot 20 graden. Toch iets te veel voor mij. Na de presentatie red ik het nog net naar onze badkamer. Zeeziekte is een feit….
Toch hebben we veel geleerd over de spitstechnologie aan boord. Het schip heeft een totale PK van 89.000, heeft verschillende roeren en is een reus op elk vlak. Het schip werd gebouwd om zo zuinig mogelijk te varen, niet om het snelst te zijn. Met één druk op de knop weet de hele wereld dat we in problemen zijn. ..
Na een deugddoend slaapje neem ik een pilletje om de avond te proberen door te komen. Het is immers gala-avond en daar moet ik toch bij zijn. De golven kalmeren ondertussen, de medicatie doet haar best en  ik kan genieten van een smakelijk diner : garnalencocktail, gevolgd door tournedos en een chocoladesoufflé. We haasten ons naar het theater voor de grote show van vanavond : een eigen HAL productie met muziek en dans, genaamd One World. Ze nemen ons mee van de woestijn tot het hoge noorden, van de Grand Canyon tot de Afrikaanse savanne en alles daartussen.
Ondertussen hebben we na 28 u weer land in zicht als we in de verte de Noorse kust ontwaren.
We vertrekken naar de Billboard on board, een speciaal voor de Koningsdam ontworpen muziekprogramma door Billboard, dat wordt gespeeld door twee pianisten (de duellerende pianisten als het ware) die niet alleen een setlist afwerken maar ondertussen ook verzoekjes spelen van het publiek.
Ondertussen is het weer helemaal opgeklaard en zien we eindelijk de zon om … 22u30. Iets later zien we voorlopig één van de laatste zonsondergangen van de dagen die volgen.
Rond  1u vannacht, neemt de Koningsdam een grote bocht richting de inside passage van de fjorden.


Reacties