Dag 2 - Anchors away
Niet
de eindbestemming van een reis is het belangrijkste, maar wel de reis zelf.
En
dat is bij een cruise meer dan waar. We
bereiken onze eerste bestemming in Noorwegen pas op dinsdagmorgen, dus tijd
genoeg tot dan om het schip te verkennen en te wennen aan het leven aan boord.
Een
cruise naar de Noorse fjorden is zeer populair, niet alleen dankzij de
schoonheid van de fjorden, maar ook door haar bereikbaarheid. Voor een cruise
naar de Middellandse Zee heb je immers vaak een vliegtuigticket nodig naar de
haven van inscheping, terwijl cruises met bestemming fjorden dikwijls vertrekken
vanuit de Lage Landen.
Gisterenmiddag
vertrok de Koningsdam om 16u in een zwaar bewolkt Amsterdam toen de trossen gelost werden, het anker
figuurlijk gelicht werd en de sleepboten
de Koningsdam zachtjes de haven uitsleepten onder grote belangstelling zowel op
de kade als op het water. De Koningsdam
voer op eigen kracht door het kanaal van IJmuiden alvorens we versluisden om het hoogteverschil van 90 cm
met de Noordzee te overbruggen. Nadat de zeeloods ons de eerste kilometers begeleidde,
koos de Koningsdam het ruime sop de Noordzee
op richting Noorwegen, het vasteland achter ons latend.
Boven
dit gedeelte van de Noordzee hangt echter een depressie die voor niet optimale
vaaromstandigheden zorgt. Voor iemand zoals ik die nogal gemakkelijk ten prooi
valt aan zeeziekte, worden het nog spannende uren. We kruipen na ons avondeten en een uiteenzetting over de
zaken die we gaan zien en een uurtje in de BB King lounge veilig onder onze
dons en hopen toch op kalme golven…
tegen beter weten in. Uiteindelijk valt
het nog redelijk mee. Het schip rolt wel, maar in mijn bed heb ik er weinig last
van.
Vandaag
is het een zeedag. Pas vanavond bereiken we de Noorse kust. We worden om 8u
wakker na een vrij rustige nacht in onze verandah stateroom no. 5064 op het Gershwin dek. Het is prachtig
weer. .. als je van regen, wind en koude houdt wel te verstaan. We nemen het ontbijt op het Lido dek, waar
zich de Lido Market bevindt, het befaamde uitgebreide buffet van Holland
America Line. Letterlijk alles is hier te vinden. We eten ons buikje rond met
spek en eieren en fruitsla.
Het amusementsprogramma
aan boord is uitgebreid, gemaakt op maat van een ietwat verzadigder publiek.
Geen animatieteam toestanden hier die je terugvindt bij andere rederijen. Een
greep uit het aanbod van vandaag : leren werken met digitale foto’s, iets meer
leren over de digitale camera , bloemschikken, een kookworkshop,…
Ik
gooi me volop in de digitale workshop gesponsord door Microsoft die meer leert
over het werken met de digitale camera. Die workshop zal de komende dagen al
zijn vruchten afwerpen.
Ondertussen
begint het weer slechter te worden. We trotseren de noorderwind tegen snelheden
van 7 Beaufort. Ik begin er stilletje aan last van te krijgen en als lunch neem
ik dan ook enkel een soepje en een piepklein cheesecake dessertje in de Lido
Market. Meer kan mijn maag niet meer aan. Spijtig want het lunch buffet is
impressionant te noemen. Je kan broodjes laten maken, slaatjes laten
samenstellen, er zijn verschillende soorten vlees, gevogelte en groenten. Het
dessertenbuffet is een juweeltje. Om 14u staat er een ontmoeting met de
Canadese kapitein gepland. Kapitein Darin Bowland is niet alleen de huidige
kapitein van de Koningsdam, hij is ook vlootkapitein. Deze maiden trip van de
Koningsdam naar het hoge Noorden, is niet direct de gemakkelijkste. Vooral het
manoevreren in de fjorden vereist toch enige ervaring. Ik vermoed daarom dat
HAL geen risico wou nemen op een tweede Titanic drama en daarom voor deze reis
de grote man zelf heeft ingezet. In het grote theater wacht de kapitein ons op
voor een babbeltje met de passagiers. Bij een mimosa geeft hij eerst meer
uitleg bij de technische specificaties van het schip, de navigatie, enz… Nadien
beantwoordt hij de vragen van het publiek.
We krijgen een presentatie te zien over de brug en de machinekamer. Ondertussen
voelen we hoe de stabilisatoren hun werk doen. We komen nu echt wel in zwaar
weer terecht. De golven worden groter en groter, het witte schuim staat erop.
Door de innovatieve technologie van de stabilisatoren helt de Koningsdam nog
maar 6 graden ipv de gebruikelijke 15 tot 20 graden. Toch iets te veel voor
mij. Na de presentatie red ik het nog net naar onze badkamer. Zeeziekte is een
feit….
Toch hebben we veel geleerd over de spitstechnologie aan boord. Het schip heeft
een totale PK van 89.000, heeft verschillende roeren en is een reus op elk
vlak. Het schip werd gebouwd om zo zuinig mogelijk te varen, niet om het snelst
te zijn. Met één druk op de knop weet de hele wereld dat we in problemen zijn.
..
Na een deugddoend slaapje neem ik een pilletje om de avond te proberen door te
komen. Het is immers gala-avond en daar moet ik toch bij zijn. De golven
kalmeren ondertussen, de medicatie doet haar best en ik kan genieten van een smakelijk diner :
garnalencocktail, gevolgd door tournedos en een chocoladesoufflé. We haasten
ons naar het theater voor de grote show van vanavond : een eigen HAL productie
met muziek en dans, genaamd One World. Ze nemen ons mee van de woestijn tot het
hoge noorden, van de Grand Canyon tot de Afrikaanse savanne en alles
daartussen.
Ondertussen hebben we na 28 u weer land in zicht als we in de verte de Noorse
kust ontwaren.
We vertrekken naar de Billboard on board, een speciaal voor de Koningsdam
ontworpen muziekprogramma door Billboard, dat wordt gespeeld door twee
pianisten (de duellerende pianisten als het ware) die niet alleen een setlist
afwerken maar ondertussen ook verzoekjes spelen van het publiek.
Ondertussen is het weer helemaal opgeklaard en zien we eindelijk de zon om …
22u30. Iets later zien we voorlopig één van de laatste zonsondergangen van de
dagen die volgen.
Rond 1u vannacht, neemt de Koningsdam
een grote bocht richting de inside passage van de fjorden.
Reacties
Een reactie posten