Dag 11 - Het festival van Paro
Vandaag staat hét toppunt op het programma : het bijwonen van het festival van Paro.
We vertrekken vroeg om tijdig op het festivalterrein te
zijn. Vroeger had dit feest plaats op de
binnenplaats van de dzong, maar het is sinds enige jaren verhuisd naar een
terrein ernaast gezien het toenemend aantal toeschouwers. We wonen dus de
tshechu (religieus feest) van Paro bij ter ere van Goeroe Rinpoche en zijn
grootse daden, zoals eerder gezegd de
oprichter in de 8ste eeuw van het tantrisch boeddhisme.
De monniken of lekenmonniken dansen de chams (religieuze
dansen) en zijn daarbij gehuld in fantasierijke kostuums en dito maskers
Deze verbeelden dieren, schrikbarende godheden of
verschijningen van Goeroe Rinpoche. Een tshechu duurt normaal tussen de drie en
vijf dagen. Deze van Paro is al aan zijn vierde dag toe. We wonen deze
voormiddag de eerste drie dansen van de dag bij : de dans van de dood, de dans van de vier herten en de
dans van het oordeel.
We hebben geluk vandaag. We zijn opgestaan met een
volledig blauwe lucht. Dat is de eerste keer van heel de reis. Het danspektakel
is een bijzondere belevenis en een voorrecht het mee te maken.
Het festival wordt geopend met de optocht van de monniken
vanuit de dzong naar de festivalplaats.
De monniken zetten hun beste beentje (of twee) voor met
op de achtergrond de dzong van Paro en de met sneeuw bedekte toppen van de
hogere Himalaya.
We springen even de dzong binnen, maar deze verbleekt toch
bij de anderen die we al gezien hebben.
Deze werd in 1647 gebouwd ter ere van de overwinning op
Tibet. Spijtig genoeg werd in 1951 een boterlamp omgestoten door een muis en
brandde de dzong af. Er blijft nu enkel een stenen ruïne over.
We rijden terug richting stad naar de Kyichu tempel .
Deze is één van de twee oudste tempels van Bhutan. Volgens de overlevering werd hij gebouwd door koning Songsten Gampo die
108 tempels op één dag zou gebouwd
hebben om een vrouwelijke demoon te verslaan.
Als we aan de tempel aankomen, mogen we niet binnen.
Blijkt dat één van de koningin-moeders op dit moment de tempel bezoekt. We
worden allemaal op een rijtje gezet als ze buitenkomt. Blijkbaar is zij de biologische
moeder van de huidige koning. De vorige koning en zijn vier vrouwen hebben
samen tien kinderen. De oudste is een dochter, maar volgens de wet hebben
mannen voorrang op vrouwen bij de troonsbestijging. Dus werd het tweede oudste
kind, een zoon, de nieuwe koning.
De koningin-moeder draagt op haar arm een baby, het kind
van één van haar dochters die ook aanwezig is. Ze staat erop met de aanwezigen,
voornamelijk toeristen, een praatje te slaan. Ze wisselt met iedereen een
woordje.
Onze conversatie gaat als volgt :
Koningin : This is my grandson
Ik : He is beautiful
Koningin tot haar kleinzoon : Say tata
Stilte…
Ik : tata
Koningin : I think he is a little bit tired. Have a happy
time in Bhutan and enjoy your trip.
Eerder had ze tegen één van mijn medereisgenoten gezegd,
toen ze vernam dat we van België afkomstig zijn, om een goedendag aan Filip en
Mathilde te doen 😉.
Door het oponthoud is het uiteraard nu een drukte van
jewelste aan de tempel en besluiten we morgen terug te komen.
Alweer een mooie feestdag in Bhutan met als taart het
goddelijke festival en als kers het ontmoeten van de koningin-moeder. Oh wat
een dag vol geluk in Bhutan.
Reacties
Een reactie posten