Dag 4 – Tantrisch boeddhisme
Als ik de gordijnen deze ochtend opentrek, word ik
blijgezind. De mist van gisteren is verdwenen en de Himalaya toont zich trots aan ons. Het belooft een mooie dag te worden, al zijn
we uiteraard in de bergen en blijft het weer onvoorspelbaar. Er hangt altijd
minstens een nevel, dus echt blauwe lucht krijgen we maar zelden of nooit te
zien.
Vandaag beginnen we onze verkenning van Trashigang met
een bezoek aan de dzong die traditioneel op een heuvel werd gebouwd. Een dzong is een
versterkte burcht destijds gebouwd op strategische plaatsen en vooral ter verdediging , maar nu een
dubbele niet gerelateerde functie heeft : enerzijds een bestuurlijke,
administratieve functie en anderzijds een religieuze met de aanwezigheid van
een tempel en een klooster.
Speciaal aan deze dzong is dat hij in tegenstelling tot de
conventionele manier van bouwen maar over één binnenplaats beschikt. Op die
binnenplaats is het uitkijken voor de duiven. De duif is in het boeddhisme een
heilig dier, maar dat belet hen niet af en toe een onwelkome dropping te
doen. En dit brengt echt geen geluk
volgens de boeddhisten 😀.
We mogen de tempel bezoeken waar de monniken tot zeven maal
per dag bidden. Onze schoenen moeten uit, foto’s maken en filmen mag niet. De
muren zijn prachtig beschilderd met religieuze symbolen zoals de afbeelding van
hemel en hel. Ook dat kennen ze in het boeddhisme. Er leven hier zo’n driehonderd
monniken. In Bhutan wordt het zogenaamde tantrisch boeddhisme uitgeoefend, ook
wel het Tibetaans boeddhisme genoemd en eigenlijk de laatste fase in de lange
evolutie van het boeddhisme.
Het is ontstaan in India en het doel is het bereiken van het boeddha-schap om alzo andere gelovigen naar de verlichting, het zogenaamde nirvana, te kunnen leiden. Rituelen en initiaties vol met occulte en mystieke elementen vervullen een belangrijke rol. Het wordt wel Tibetaans boeddhisme genoemd maar in Bhutan erkent men de Dalai Lama niet als hun geestelijk leider. Hij wordt wel erkend als de reïncarnatie van de veertiende boeddha en dus een zeer belangrijk religieus persoon. Het boeddhisme is de officiële staatsgodsdienst en wordt beoefend door 80 % van de bevolking. Verder zijn er nog het christendom (goed voor 15 %) en Hindoeïsme en Islam (goed voor de resterende 5 %). Alhoewel het boeddhisme de staatsgodsdienst is, vervult de koning de rol van beschermer van alle godsdiensten. Er bestaat de facto wel degelijk godsdienstvrijheid.
Na het bezoek aan de dzong maken we nog een wandeling
door de stad. Alhoewel het de provinciehoofdplaats is en de dichtstbevolkte
stad van heel Bhutan, zouden wij het eerder een klein dorp noemen. Er is één
hoofdstraat met enkele winkeltjes. Midden op het plein staat een grote
gebedsmolen. Dit bestaat uit een
verticale mooi beschilderde metalen cilinder op een handvat, die in de richting
van de klok rondgedraaid wordt. In deze cilinder zitten rollen met mantra's op
bedrukte of beschreven papiertjes. De bekendste mantra is de spreuk 'Om Mani
Padme Hum'. Die mantra moet bij het begin van het draaien opgezegd worden. Men
moet de rol minstens driemaal ronddraaien en op het einde de spreuk nog eens
herhalen. Dit alles om het karma (je leven dat vorm krijgt door je daden) te
verhogen. Door het ronddraaien van een gebedsmolen gaat de spreuk op in de
wind, zodat uiteindelijk iedereen kan meegenieten van dit goede karma.
20 km buiten de stad ligt de tempel van Gom Kora, mooi gelegen in een vallei aan een riviertje. De tempel is tegen een zwarte rots aangebouwd waar Goeroe Rinpoche zou gemediteerd hebben. Goeroe Rinpoche is niet de eerste de beste maar de feitelijke grondlegger zijn van het tantrisch boeddhisme en hij wordt beschouwd als de tweede boeddha. Boeddhisten lopen rond deze rots om te bidden voor de vergeving van hun zonden. De tempel is prachtig versierd met gekleurde vlaggetjes die wapperen in de wind, voor het festival van Gompu Kora, waar de inwoners van heel Oost-Bhutan samenkomen om feest te vieren. Ze aanbidden het verleden en herdenken hun voorvaders.
Vandaag werden we volledig ondergedompeld in het
religieuze aspect van Bhutan en de nauwe verbondenheid van de Bhutanezen met
het boeddhisme. Putten zij hun geluk uit dat geloof?
Reacties
Een reactie posten