Dag 3 - De vlucht van de engel
Het is zover. De hoogdag voor ons maar vooral voor de
Venetianen die vandaag de start van Carnaval vieren.
We beginnen de dag
echter langs het Giudecca kanaal. Op het
punt van eiland Giudecca is het nog heerlijk rustig. Dat zal straks wel veranderen als al
de carnavalisten en toeristen de stad zullen overrompelen. De eerste
feestvierders zijn trouwens al aan het aankomen.
Vanaf het punt waarop het Canal Grande en het Giudecca
kanaal samenkomen, hebben we een
prachtig zicht op het San Marco plein en omstreken.
Op dit eiland bevindt zich
trouwens de imposante, in barok stijl opgetrokken La Salute-basiliek die
volgens de enen op 1 miljoen palen, volgens anderen op 10 miljoen palen werd
gebouwd.
Sinds de 9de eeuw werd de doge verkozen via
ingewikkelde verkiezingsprocedures die de opkomst van despoten moest voorkomen.
De doge werd voor het leven verkozen door de edelen uit de Grote Raad. De
gemiddelde doge was een rijke , 72-jarige
staatsman uit een vooraanstaande familie. De doge mocht geen familieleden op hoge
posten benoemen. Hij werd steeds
vergezeld door adviseurs en mocht geen grote cadeaus ontvangen. De doge gaf leiding aan de Signoria, een
kabinet van drie opperrechters en zes raadgevers die de wijken van de stad
vertegenwoordigden. Hun instemming was nodig bij alle beslissingen. De vele
adviesorganen en wisselende functies voorkwamen dictatuur en maakten samenzweringen
onmogelijk. Toch was de doge meer dan een boegbeeld. In de praktijk was hij een
vooraanstaand staatsman die binnen de grenzen van de wet toch een invloed op
het bestuur had.

Wat er ook van zij, de kerk
werd in elk geval opgetrokken als dank voor de verlossing van de pestepidemie
in 1630. De pest heeft zwaar huis gehouden in Venetië. Ik moet je niet
vertellen wat er met de overledenen aan
de pest gebeurde, bij gebrek aan een begraafplaats… Zo nam de pestepidemie een
grote vlucht in de stad. Trouwens het woord ‘quarantaine’ vindt zijn oorsprong
in Venetië. Men vermoedde dat de pest
verspreid werd door ratten die mee kwamen met de koopvaardijschepen uit
China. Deze schepen moesten eerst 40
dagen voor anker blijven liggen voor ze de stad binnen mochten varen en hun
waren lossen. Vandaar ‘quarantaine’.
Het duurde vijftig jaar om de kerk te voltooien. De achthoekige ruimte is met een enorme
koepel overkapt. De binnenkant van de kerk is door het gebruik van natuursteen
tamelijk kil. De koepel van de kerk domineert het silhouet van de stad.
We wandelen terug naar het grote eiland via de prachtig
in hout uitgevoerde Academia brug . Vanop de brug hebben we een prachtig zicht
op het Canal Grande en op een roeiwedstrijd in het teken van carnaval… wat anders?
We zetten onze wandeling verder naar de La Pièta-kerk die
gerestaureerd werd en geen dienst
meer doet als kerk maar waar de muziek van
Vivaldi nog steeds ten gehore wordt gebracht. Er bevindt zich hier nu ook een
muziekinstrumentenmuseum. Vivaldi werd in Venetië geboren, kwam aan de bak als leraar en priester en gaf
concerten in dit kerkgebouw met een koor van weesmeisjes. Een schandaal met één
van deze meisjes vernietigde de reputatie van de componist en hierop besloot
Vivaldi Venetië voor altijd de rug toe te keren.
Ondertussen is het 11u en wordt het stilaan tijd richting San Marco plein te gaan, zodat we hopelijk nog een goed plaatsje
kunnen veroveren als om 12 u ‘Il Volo dell’Angelo’ begint. Het blijkt iets
rustiger te zijn dan de andere jaren en
ik kan mij nog comfortabel op het plein bewegen en zoek mijn plaatsje op.
Carnaval in
Venetië duurt ‘iets’ langer dan elders, meestal is dat zo'n 9
dagen langer. Het woord carnevale is afgeleid van het Latijn, carnem levare en betekent zoveel als
‘afscheid nemen van vlees’, hetgeen duidt op de vastenperiode die ingaat op Aswoensdag
en tot Pasen duurt.
Het Carnevale
di Venezia spreekt velen tot de verbeelding. Niet in de minste plaats
vanwege de prachtige gewaden en maskers. Maar natuurlijk ook vanwege de
feesten, bals en voorstellingen. Vroeger vormden de maskers en gewaden een
fantastische vermomming, waardoor iedereen zich anders voor kon doen dan in het
dagelijkse leven.
Het oudste
document dat gevonden werd over het gebruik van maskers in Venetië dateert van 2
mei 1268. Het is echter niet altijd feest geweest; de traditionele viering van
carnaval werd namelijk eind 18de eeuw stopgezet. Pas eind tweede helft van de
20ste eeuw herrees het uit het niets.
Nu is het
carnaval van Venezia één van de beroemdste carnavals van Europa.
De officiële
start van het carnaval heeft om 12u plaats met ‘Il Volo dell’Angelo’, de vlucht
van de engel. Vanaf de 92 meter
hoge Campanile (de klokkentoren op het San Marcoplein) vliegt een engel naar
beneden.
De engel vliegt altijd op de eerste zondag van het
Venetiaanse carnaval, dit jaar op 8 februari. Een halsbrekende maar
tegelijkertijd sprookjesachtige toer die in elk geval mijn hart sneller doet kloppen. Heel vroeger klopten de harten
nog heel wat sneller, want oorspronkelijk liep een koorddanser hoog boven het
Piazza San Marco naar het balkon van het Palazzo Ducale. Na ruim 250 jaar
knikkende knieën bij het verwachtingsvolle publiek ging het echter een keer
mis. Na dit tragische ongeluk werd de koorddanser vervangen door een houten
duif, die tijdens zijn vlucht over het Piazza San Marco confetti over de
bezoekers uitstrooide. De inwoners van Venetië wilden in 2001 toch weer hun
engel terug, en zo geschiedde. De engel wandelt echter niet meer op een over
het plein gespannen touw, maar vliegt vanaf de 92 meter hoge campanile naar
beneden. Een waar spektakel, zeker ook omdat de engel vaak een bekende Italiaanse
zangeres of actrice is. Marianna Serena, winnares van de Festa della Marie 2014
(zijnde de carnavalsoptocht), is de engel dit jaar.
Het is een ontroerend moment als ze neerdaalt te midden van een tot stilte gekomen publiek
met engelachtige muziek op de achtergrond. Gelukkig ziet men de tranen niet
onder mijn masker. Ik ben diep ontroerd.
Na de vlucht probeer ik snel van het plein af te komen,
maar met zoveel mensen is dat bijna niet te doen. Dus ik dood de tijd om de
prachtige kostuums en maskers van de carnavalisten te bewonderen. Sommige moeten
toch wat geld gekost hebben. Gewillig poseren ze voor mijn camera, en bij een
dankjewel van mijn zijde, buigen zij nederig het hoofd. Dit zijn unieke dagen.
De prachtige opera La Fenice (de feniks) is als
een echte feniks a drie keer uit zijn as
herrezen.Tot drie maal toe brak er grote brand uit in de
opera, de laatste keer in 1996. Het gebouw werd ondertussen helemaal hersteld
en de rijkversierde zaal ziet er prachtig uit, inclusief de glinsterende
kroonluchter en magnifiek plafond. Tijdens de rondleiding mogen we ons ook
even neervlijen in de met overdaad versierde koninklijke loge die voor Napoleon
Bonaparte werd gemaakt.
Dan snel het San Marcoplein over naar het Dogenpaleis, dat
langs het Canal Grande ligt. Het Dogenpaleis was van de 9de eeuw tot
de val van de republiek in 1797 de zetel van de Venetiaanse regering.
Behalve de officiële residentie van de doge,
was het paleis ook het zenuwcentrum van de republiek met kantoren wapenkamers,
vergaderzalen, rechtbanken en kerkers. Het paleis was een symbool van de
politieke stabiliteit en onafhankelijkheid en een bevestiging van de superioriteit. We bezoeken de meeste van de regeringszalen
(o.a. senaat en Raad van Tien, Grote Raad) en rechtbanken. Het paleis is
rechtstreeks verbonden met de gevangenis via de Brug der Zuchten. De brug is zo
genoemd omdat door het raam van de brug de gevangenen een laatste blik konden
werpen op het Canal Grande … We lopen via deze brug naar de gevangenis en
bezoeken daar ook de cellen.
Dan ga ik de hoek om voor nog een kort bezoek aan de San
Marco basiliek die gebouwd is in Byzantijnse stijl. Hij heeft vijf koepels.
Zowel het interieur van de basiliek als de façade zijn voorzien van mozaïeken.
Er bevinden zich ook vier paarden op de façade. Achter het
altaar hangt het Pala d’oro, een middeleeuws met edelstenen (smaragd, robijn,
safier, …) afgezet altaarstuk. Dit meesterwerk werd gemaakt in de 10de
eeuw. De mozaïeken werden vervaardigd
door de meesters uit Constantinopel. Niet slecht, maar na het zien van de
mozaïeken in de Haga Sofia en die van Sicilië viel dit me toch een beetje
tegen. Ik eindig met een kaarsje aan te steken voor de familie
en in het bijzonder voor André, Armand en Alexa die hier gedoopt werden.. .Spijtig
dat ik destijds niet op de doop zelf aanwezig kon zijn. Het zou een bezoek aan
het onvergetelijke Venetië nog onvergetelijker gemaakt hebben.
Reacties
Een reactie posten