Dag 5 - De archeologische parels van Turkije
Günaydın (goedemorgen).
Vandaag staan er een paar ‘Turkish delights’ op het
programma.
Het eerste snoepje is een al heel speciale uitstap.
Aphrodisiasis ligt op zo’n twee uur rijden van de hoofdweg af en wordt daarom
door veel reisorganisators niet aangeboden. Je bent al snel vier uur kwijt door
het over en weer gerij. Maar in ons beperkt gezelschap reizen we met een minibus
die binnendoor kan rijden zodat we de archeologische site snel bereiken. Niet
alleen dit maakt de site zo speciaal. Ook het verhaal achter de opgravingen is
bijzonder.
Het is enkel dankzij een zware aardbeving dat deze ruïne
ontdekt werd. De aardbeving had enorme schade
toegebracht aan de riolering en waterbuizen en de boeren moesten deze opgraven voor herstelling. Tot
hun verbazing haalden ze niet alleen buizen naar boven, maar ontdekten ze ook marmeren
beelden, zuilen en archeologische overblijfselen in de grond. Niet verder
stilstaand bij de betekenis van dit alles, gebruikten ze deze archeologische vondsten om
o.a. hun stallen te stutten.
De Turkse archeoloog Kenan Tevfik Erim was toevallig in
de buurt en ontdekte in een cafeetje een beeld van Aphrodite dat gebruikt werd als
tafel. Zijn nieuwsgierigheid was gewekt, de rest is geschiedenis.
Hij heeft meer dan dertig jaar gewerkt aan de site van
Aphrodisiasis. Zijn grootste zorg was het vinden van sponsors om de opgravingen
te bekostigen. Hij financierde de opgravingen deels zelf, betaalde zijn werkers
uit eigen zak en kampeerde samen met hen in een tentje op de site om zo het
geld voor een hotelovernachting te
sparen. De archeoloog stierf in 1990 en als dank voor
zijn inzet en harde werk, werd er
uitzonderlijk toestemming gegeven door de Turkse staat om hem te begraven op de
site zelf. Hij rust nu bij zijn levenswerk.
Aphrodisiasis was al in 3000 VC een heilige plaats toen
de lokale boeren er de godin van de vruchtbaarheid en gewassen aanbaden. In de
2de eeuw VC werd de plaats opgedragen aan Afrodite, godin van de
liefde. De stad werd een kunst- en cultuurcentrum dat bekend stond om zijn
schitterende marmeren beelden. De bekendste beeldhouwschool uit de oudheid was
hier gevestigd.
We bezoeken het museum waar veel van deze prachtige
beelden bewaard zijn. We verkennen de site en beginnen onze wandeling aan de
spectaculaire toegangspoort, bestaande uit maar liefst vier groepen van vier Korintische
zuilen.
Even verder vinden we overblijfselen van de Tempel van Afrodite. Deze
vormde het hart van de stad. Later werd deze tempel trouwens omgevormd tot een christelijke
basiliek.
We houden halt aan het odeon, een klein theater waar
zowel politieke vergaderingen als concerten plaatsvonden.
We nemen een kijkje
aan het grote theater dat plaats bood
aan 15.000 mensen en dat in een
fenomenale staat werd opgegraven en aan
het stadion, één van de best bewaarde bouwwerken uit de klassieke oudheid in
zijn soort. Zo’n 30.000 mensen konden hier destijds genieten van het spektakel.
Efeze is het belangrijkste archeologisch gebied van
Turkije en één van de grootste opgravingen uit de Griekse oudheid. Deze staan
onder toezicht van Oostenrijkse archeologen en nemen al meer dan 100 jaar in
beslag. Van een titanenwerk gesproken.
Rond 1000 VC bouwden de Grieken hier voor het eerst een
stad. De Romeinen bouwden Efeze verder uit tot de belangrijkste haven aan de
Egeïsche Zee. Op het hoogtepunt van de stad, zouden er maar liefst 250.000
mensen gewoond hebben. Het dichtslibben van de haven betekende ook het verval
van de stad. Al het moois dat we vandaag te zien gaan krijgen, dateren uit de
Romeinse periode. Efeze is hét snoepje van de dag maar ik zou het veel liever
een parel noemen. Want Efeze heeft één grote troef : de Tempel van Artemis.
Deze geldt als één van de zeven klassieke wereldwonderen en dat is niet verbazingwekkend.
Immers volgens de overlevering was de tempel het mooiste gebouw dat ooit op
deze aarde heeft gestaan. Dat zullen we maar moeten geloven, want de tempel
werd destijds compleet verwoest en opgravingen hebben voorlopig nog maar enkele
zuilen opgedist.
Maar als je bedenkt dat de tempel werd ontworpen door een
toparchitect, volledig in marmer werd opgetrokken, gedecoreerd met rijke versieringen en dat de
beelden vervaardigd werden door de meest vooraanstaande kunstenaars van die
tijd, dan moet dit destijds een passend eerbetoon zijn geweest aan de godin van
jacht. Alhoewel men ooit van plan was de tempel volledig terug op te bouwen,
kunnen wij voorlopig enkel maar dromen over de intrinsieke schoonheid.
Maar Efeze is veel meer dan enkel maar de tempel van
Artemis. We beginnen onze wandeling aan het badhuis aan de staatsagora en nemen
een kijkje in het odeon dat dienst deed als politieke vergaderruimte. Via de
Zuilenstraat, geflankeerd met Korintische en Ionische zuilen lopen we tot aan
de Tempel van Domitianus. De Poort van Hercules, die Efeze opdeelde in het deel
voor de gezagsdragers en dat voor het gewone volk, dankt zijn naam aan twee
reliëfs van Hercules in een leeuwenvel.
De Herculessen kijken ons indringend
aan. We bewonderen de Tempel van Hadrianus, voorzien van prachtig gedetailleerd
marmerwerk en waarvan de poort niet zou misstaan als triomfboog en vergapen ons
aan de mooie mozaïeken in de woningen van de rijken.
Maar het mooiste object in Efeze blijft toch de prachtige
façade van de bibliotheek van Celcus, gebouwd door consul Aquila als hommage aan zijn vader. Ook al moeten we
het enkel nog met de façade stellen, het geeft een idee van hoe prachtig dit
gebouw destijds moet zijn geweest.
Ik heb het voorrecht gehad twee keer van deze parel te mogen
genieten. 13 jaar geleden maakte ik hier ook al eens de streek onveilig. Toen
waren wij bij die 10.000 cruisepassagiers die hier elke voormiddag de site overstromen.
Nu in de namiddag is het veel rustiger en kan je echt genieten van de omgeving en
de impressionante ruïne in je opnemen.
Even droom ik weg en hoor ik in mijn fantasie het
hoevengetrappel en het geknars van de triomfwagen van hét powerkoppel van de
oudheid : Marcus Antonius en Cleopatra. Zij brachten een deel van hun
huwelijksreis hier door. Ik begrijp volledig waarom…
Reacties
Een reactie posten