Dag 6 – Hayd, hayd, hayd !!!
De meest bijzondere band in het Midden-Oosten is ongetwijfeld
die tussen kameel en Arabier. Hij is de beste vriend van de Arabier, want de
kameel zorgt voor de basisbehoeften van de mens. Zijn melk lest de dorst, zijn
vlees stilt de knorrende maag, zijn haren houden de mens warm en zorgen voor
een dak boven het hoofd in de vorm van tenten. Bovenal, bij leven is de kameel
het lastdier en vervoersmiddel bij uitstek in de desolate zandbak, woestijn
genoemd (al kunnen ze ook goed uit te voeten in bergachtig gebied).
Het schip van de woestijn is perfect gebouwd om te laveren door de uitdagingen die de
Arabische woestijn in petto heeft. Hun pels beschermt hen tegen zonnebrand en
het water dat ze opslaan in hun bulten, zorgt ook voor het afkoelen van hun
voetzolen terwijl ze over het hete zand stappen. Hun kleine oren kunnen dicht
om het opvliegende zand te trotseren én ze hebben bovendien ook doorzichtige
oogleden, zodat ook hun ogen altijd bescherming genieten. Kamelen kunnen een
maand zonder water of voedsel. Om voedsel op te slaan, leven ze van gras en
cactus.
Met hun lange benen en krachtig lichaam zijn ze perfect
om te racen. Al heel vroeg testten nomaden hun kamelen uit op snelheid en
uithouding en werd het zo een populair tijdverdrijf. De sport ontwikkelde zich
verder onder de heersende stammen die begonnen met het investeren in en het ontwikkelen
van de dieren.
De sport der sjeiken, zo wordt kamelenracen vandaag
genoemd. De kamelen worden naast de Arabische volbloeden en valken op handen
gedragen. Ze zijn het onderwerp van één van oudsher belangrijkste sporten en
zorgen voor heel wat prestige op het Arabische schiereiland.
Vanuit het hele Midden-Oosten, van Oman in het zuiden tot
Koeweit in het noorden, vanuit de verschillende Arabische Emiraten en vanuit grote
buur Saoedi-Arabië tot zelfs vanuit Soedan, komen kamelen en hun eigenaars naar
hier om deel te nemen aan de prestigieuze races van Shahaniyah.
Aan de gigantische renbaan die eigendom is van de sjeik
van Qatar, verzamelen vanuit de stallen van heinde en verre groepjes kamelen, veelal
begeleid door een jonge Bengaal.
Ze leiden de kamelen eerst naar een oefenterrein waar ze
inlopen en opgetuigd worden. Dat optuigen heeft vooral te maken met het
bevestigen van een robotje bovenop de rug. Vroeger werd er geracet met jockeys.
Om het gewicht beperkt te houden, werd er gebruik gemaakt van zeer jonge
kinderen (peuters en kleuters), waarvan ik niet moet vertellen dat dat op het
nodige protest kon rekenen. In 2005 kwam onder internationale druk het besef
dat dit misschien niet in het algemeen belang van het kind was (met soms
impotentie tot gevolg). Het robotje waarvan nu gebruik gemaakt wordt, staat via
een walkie talkie systeem in verbinding met de eigenaar/trainer, die zo ook bevelen aan de kameel kan geven.
Races vinden plaats over verschillende afstanden van
vier, zes of acht kilometer en er wordt gelopen in een zeer lange ovalen baan. De
wedstrijd wordt door eigenaars, begeleiders én de weinige toeschouwers gevolgd
vanuit de auto op een parallelle geasfalteerde weg naast de racebaan. Niet dat
er weinig interesse is in kamelenraces. In de Golfstaten worden deze races
intens gevolgd vanuit de luie zetel aangezien alle wedstrijden live uitgezonden
worden. Het is waarschijnlijk met voorsprong de meest populaire sport in de
regio en vooral de meest prestigieuze. Het zit immers diep ingebed in hun
cultuur, doorgegeven van generatie op generatie. Races werden immers al gelopen
van in de zevende eeuw.
De
volgende reeks deelnemers stellen zich op aan de start. Vrouwelijke en
mannelijke kamelen racen beurt om beurt, telkens in een andere
leeftijdscategorie.
Als het
startschot wordt gegeven, vliegen de kamelen vooruit. Eerst hangen de
tientallen kamelen nog samen maar na enkele honderden meters beginnen er zich
breuken te vertonen in het peloton. Aan de snelheidsmeter van ons voertuig te
zien, gaan de snelheden gestaag omhoog tot over de 40 km/uur (kamelen kunnen in
een korte sprint zelfs tot 65 km/uur halen). Het is niet alleen dringen op de
racebaan zelf, ook bij de begeleidende auto’s is het een chaotische bedoening.
Merkwaardig genoeg, zonder brokken. Een kopgroep zondert zich af, al is de weg
nog lang. Vanuit de achtergrond komen enkele kamelen terug. Ze worden luid
aangemoedigd door hun eigenaars vanuit de volgauto’s. Ook bij ons gaat de
adrenaline omhoog. Vooraan kunnen enkele kamelen het hoge tempo niet volhouden
en vormen er zich nieuwe breuken. De spanning bij de eigenaars is duidelijk
voelbaar, hun aanmoedigingen gaan crescendo.
Acht kilometer later wint de eerste de race 😉. Zijn eigenaar is in de
wolken. Hij neemt sowieso een grote geldprijs mee huiswaarts, maar het is ‘m vooral
te doen om de eer van het winnen. Deelnemen verhoogt al je status, winnen is
een droom met een onmetelijk aanzien.
De kameel blijft zoals steeds symbool van
kracht en uithouding.
Van de racebaan in de woestijn rijden we naar de
waterkant voor een avondcruise in een traditionele dhow. Die werden vroeger
gebruikt voor het parelvissen, nu worden replica’s gebruikt om Doha by night te
kunnen vereeuwigen. Het zicht op de corniche bij het vallen van de avond is dan
ook onwaarschijnlijk. De modernste gebouwen van de hoofdstad vonden een
plaatsje langs de waterkant. Terwijl wij
een Arabisch buffet binnenspelen, dobberen we op het water via de verlichte
Corniche naar The Pearl. In het maanlicht lijkt The Pearl nog exclusiever
dan overdag. Onze dhow nestelt zich even
naast de tientallen luxejachten die hier aangemeerd liggen. In de restaurantjes
is het best wel druk. Buiten op de wandeldijk, La Croisette, hangt een uitgelaten sfeer. Wij genieten aan
boord, de dag overpeinzend, in het licht van de maan van Qatar by night.
Reacties
Een reactie posten