Dag 5 – Een pareltje van een museum
Als een ontluikende woestijnbloem ontvouwt zich voor mij
het Nationaal Museum van Qatar.
Figuurlijk wel te verstaan, want het museum werd door de
Franse architect Jean Nouvel ontworpen in de vorm van de alomtegenwoordige woestijnbloem.
Zo gaat het naadloos op in de woestijnomgeving en in de architectuur van Doha
waarmee ze wordt omringd. En niet alleen de buitenkant is uniek opgevat, ook de
inrichting van het museum. Het Nationaal Museum is verre van een stoffig en
saai museum. Dankzij het gebruik van moderne technieken, wandelen we als het
ware door de geschiedenis van het land. Prachtige tot in het kleinste detail
uitgewerkte displays, 3D-projecties, filmpjes, interactieve schermen en objecten
verzameld over jaren, brengen de Qatarese geschiedenis tot leven.
En die geschiedenis lijkt sterk op die van de omliggende
landen van het Arabisch schiereiland. Het gebied dat vandaag Qatar is, wordt al
duizenden jaren bewoond en werd in het verleden door Portugal bezet om nadien
deel uit te maken van het Ottomaanse Rijk. Na de opheffing van het Ottomaanse
rijk, werd Qatar een protectoraat van het Verenigd Koninkrijk. In 1971 kregen
zij net zoals de buren hun onafhankelijkheid. Vele van die buren verenigden zich onder
impuls van Sjeik Zayed bin Sultan Al Nahyan, de emir van Abu Dhabi,
onder wat we nu de Verenigde Arabische Emiraten noemen. Qatar werd net
als Bahrein ook gevraagd zich mee te
verenigen, maar zij zagen dit Arabisch sprookje niet echt zitten en gaven
forfait voor die magische nacht in de woestijn. Dat had dan vooral te maken met
wie de grote baas zou worden en sterke persoonlijkheden gaan niet altijd samen.
Qatar bleef dus onafhankelijk en voer vanaf 1971 zijn eigen koers geleid door
de sterren … en het nieuwe goud.
Dorre woestijn was eeuwenlang de barre achtergrond waarin
nomaden leefden en overleefden. Tijdens de herfst en wintermaanden was het een
drukte van jewelste als de bedoeïenen zich verplaatsten van her naar der om te
jagen, hun kuddes te hoeden en handel te
drijven, dit met maar één doel : de zoektocht naar water en voedsel. De
woestijn kent uiteraard zijn uitdagingen, maar de nomaden steunden op elkaar.
Ze vertrouwden elkaar, gaven elkaar de nodige hulp en de solidariteit onder hen
was grenzeloos.
Naast de nomaden leefden er parelvissers in de
kustgebieden. Het was duizenden jaren lang de belangrijkste industrie in de
regio en dus ook in Qatar. Parels werden in de oudheid gekoesterd en was bijna
een statussymbool voor zowel de Arabieren, Egyptenaren als Romeinen. Ze werden
verwerkt in juwelen en kledij. De gebieden rond de Perzische Golf waren de
grote leveranciers. Parels worden gevormd wanneer een vreemd voorwerp komt vast
te zitten in een weekdier. Dat kan zowel een zandkorrel, een parasiet of een
voedselrestje zijn. Om zichzelf te beschermen maakt het weekdier bepaalde
stoffen aan die ze rond de indringer aanbrengen. Over een periode van enkele
jaren bouwen die lagen zich op en vormen ze zo een parel. Alhoewel parels
gevormd kunnen worden in elk weekdier, zorgt het parelmoer in een oester echter
voor een natuurlijke glans van de parel. Vandaar dat specifiek deze parels zo
geliefd zijn.
De Qatarese wateren zijn bij uitstek de beste plaats voor
parelduiken. De aanwezigheid van veel zoetwater vormt een perfecte cocktail met
het zoutwater, de ideale kweekgrond voor parelmoervorming.
Parelvissen was niet voor watjes. Het was belastend voor
het lichaam en ook wel riskant. Neem nu die warme zomerdag in juli begin 1900. Het
is nog vroeg in de ochtend als een parelvisser huis en goed verlaat om samen
met een twintigtal anderen, vrouw en kinderen achterlaat voor een periode van
ongeveer twee maanden. Bij het aanbreken
van de dag, gaan ze aan boord van een houten parelboot, een zogenaamde dhow,
die aan de kade ligt. Veel bagage hebben ze niet bij. Gelukkig maar want de
plaats aan boord is beperkt en koffers
op wieltjes waren toen nog niet echt gangbaar 😊.
Een rugzakje evenmin. Maar niet getreurd, de uitrusting van een visser onder
water is sowieso vrij beperkt. Geen moderne technologieën, geen beschermend
pak, geen duikflessen. Onder water is het een man tegen natuur gevecht. Onze visser
maakt zich klaar voor de eerste duik vandaag. Hij brengt een lederen
bescherming aan op handen en voeten en gooit een touw met aan het einde een
vastgebonden steen in het water en springt die achterna. De visser heeft slechts
een paar persoonlijke attributen bij : een neusknip, een mes en een zak. Die
knip gaat al meteen op de neus zodat hij toch een tweetal minuten zonder ademen
onder water kan blijven. Ook vandaag maakt hij meteen een duik van zo’n dertig
meter in het zoete water. Nu moet het snel gaan. Ook al is de zon ondertussen
opgekomen, onder water heeft licht moeite om er door te komen. Als een bezetene speuren zijn ogen de woest
uitziende rotsen af. Gelukkig beschermt het leer zijn handen tegen de venijnige
punten terwijl hij een paar oesters met een mes loswrikt. Zijn voeten schuren
over scherpe uitstekels. Snel gooit hij de exemplaren in zijn zak terwijl hij
verder zwemt richting zeebodem waar zijn getrainde ogen enkele andere weekdieren
opmerken. In zijn ooghoeken ontwaart hij een donker gevaar. Hij weet
onmiddellijk wat dit betekent : een haai komt nieuwsgierig kijken. Met de
adrenaline die door zijn lichaam giert, verdwijnen de vondsten vliegensvlug in
zijn zak terwijl hij aan het touw trekt, zodat hij snel terug naar boven
getrokken wordt. Met het verstrijken van de twee minuten, is ook zijn lucht op.
Terug aan boord, dumpt hij de inhoud van zijn duikzak en maakt zich klaar voor
een volgende trip naar de donkere gekrochten van de zee.
Aan het einde van de dag, met het vallen van de avond, is
hij blij enkele uurtjes te kunnen rusten. Als beloning van de zware dag, wordt de vangst geopend in de zoektocht naar de zo gewilde parels. Honderden oesters later, klinkt een eureka, wanneer een glinsterende parel tevoorschijn komt in het maanlicht. Hij glinstert niet alleen prachtig, hij heeft nog een mooi formaat ook. Hoe groter, hoe waardevoller hij is. Die parel alleen maakt een dag vol gevaarlijke duiken, de reis waard…
hij blij enkele uurtjes te kunnen rusten. Als beloning van de zware dag, wordt de vangst geopend in de zoektocht naar de zo gewilde parels. Honderden oesters later, klinkt een eureka, wanneer een glinsterende parel tevoorschijn komt in het maanlicht. Hij glinstert niet alleen prachtig, hij heeft nog een mooi formaat ook. Hoe groter, hoe waardevoller hij is. Die parel alleen maakt een dag vol gevaarlijke duiken, de reis waard…
Het mag wel duidelijk zijn dat parelduiken een riskante
onderneming was. Gebrek aan zuurstof, de steeds groter wordende waterdruk,
haaien en andere zeeroofdieren maakten dit een zeer gevaarlijk beroep. Maar de opbrengst
trok uiteraard heel wat gewillige avonturiers aan. Een grote opbrengst maakte
veel goed, maar die opbrengst was nooit gegarandeerd.
Toen in de jaren twintig Japan begon met gekweekte parels
te produceren, raakte de parelmarkt verzadigd. Bovendien volgde de Grote
Depressie, waarbij de economie ineenstortte en er niet zoveel geld meer over
was om te besteden aan luxeartikelen. Parels werden niet veel meer verkocht….
Het instorten van de parelmarkt betekende een zwarte
periode voor de Qatarezen. En toen vond men het nieuwe goud in de vorm van het zwarte
goud. Net zoals in andere gebieden rond de Arabische Golf, werd in 1937 olie
gevonden. Het luidde het begin in van een nieuw tijdperk.
Een nieuw tijdperk brak aan … met ongekende rijkdom.
Rijkdom die alles mogelijk maakt. Zoals de bouw van Doha. Tien jaar geleden was
deze stad en agglomeratie niet meer dan opstuivend zand in de wind. Nu staat er
een moderne en veilige stad met brede en groene boulevards. Bijna drie miljoen
mensen op een kluitje, maar zonder dat je dit doorhebt. Een efficiënt systeem
van verkeersdoorstroming ligt hier aan de basis. De verplaatsbare hutten van de
nomaden hebben plaats gemaakt voor torens van staal, glas en beton, voor innovatieve
hoogbouw gericht op de toekomst, voor aangenaam residentieel wonen langs het
water. De woestijnstad ontwaakte. Parelvissers en nomaden maakten plaats voor
de huidige generatie Qatarezen, allen geboren in een gouden wieg.
De parel maakte plaats voor olie, maar de stad, land én
museum blijven ‘een pareltje’ ..
Reacties
Een reactie posten