Dag 2 - Het ultramoderne Doha
93 km lang zal de
nieuwste parel aan de Qatarese kroon zijn bij voltooiing. Met in totaal honderd
stations, wordt elk hoekje van Doha en zelfs daarbuiten verbonden.
Het metrosysteem werkt dan ook verbindend, niet alleen
letterlijk maar ook figuurlijk. Het ontwerp van de metrostations zit diep
geworteld in de islamitische cultuur. Het ontwerp draagt de naam ‘Vaulted
Spaces’, wat zoveel betekent als gewelfde ruimtes. Die gewelfde ruimtes zijn
een knipoog naar de traditionele architectuur en cultuur maar zijn ook bijvoorbeeld
gebaseerd op de zeilen van de dhow (de houten boten gebruikt voor het
parelvissen) en nomadententen. Bovendien zijn de stations opgevat als een
hedendaagse karavanserai, de traditionele stopplaats langsheen de zijderoutes.
Vandaag bevinden wij ons in de karavanserai van Al
Mesilla. Zo mooi het station er van buiten uitziet door zijn prachtig golvende
dak, zo modern is het vanbinnen. De muren zijn afgewerkt met een
parelmoereffect (alweer een knipoog naar het verleden) en er wordt gebruik
gemaakt van indirect licht, wat de ruimtes bijzonder licht én modern maakt.
Lange roltrappen in een open ruimte zorgen voor een ruimtelijk effect en een
aangename sfeer. Bovendien kan je hier van de grond eten. Alles is kraaknet en
blinkt als een spiegel. En het best van al, al deze pracht en praal krijg je
voor een prikje : voor amper 1,5 euro reis je een hele dag op en neer het
metronetwerk. Niet alleen de metrostations zelf zijn kraakproper; hetzelfde kan
gezegd worden van de treinen zelf. De metrostations werken volledig
automatisch, de treinen zelf ook.
Het station van Msheireb als bestemming, lijkt een mooie gelegenheid om
de metro uit te testen. Niet alleen is dit station het centraal overstapstation
waar de vier metrolijnen samenkomen, het is ook het metrostation dat zich zoals
de naam al doet vermoeden, in Msheireb
bevindt.
Msheireb (wat in het Arabisch drinkplaats betekent) is een
geplande stad in het hart van de Qatarese hoofdstad Doha. Het is bovendien één
van de ‘slimste’ steden ter wereld.
Deze nieuwe modelstad wordt uiteindelijk een mengeling van
woningen voor 15.000 bewoners, hotels (bijvoorbeeld
het Mandarin Oriental en Park Hyatt), winkels, restaurants en overheidsgebouwen.
Duurzaamheid is het codewoord waarrond alles draait, zowel in het gebruik van de
materialen als in het ontwerp. Dat ontwerp is vooral gebaseerd op het zorgen voor
een kleinere ecologische voetafdruk. Er wordt gerekend op het gebruik van beperkte
materialen, het produceren van minder afval en vooral het gebruik van de afgewerkte
gebouwen goedkoper maken.
De oververhitte straten worden zo aangelegd dat de verkoelende
bries van de Arabische Golf erdoorheen waait. Bovendien zorgt de oriëntering
van de gebouwen ervoor dat voetgangers
automatisch in de schaduw lopen. Gebouwen geven elkaar trouwens ook schaduw
hetgeen het gebruik van airco vermindert. Er wordt ecologisch vriendelijk
materiaal gebruikt voor de bouw van dikke muren, van glas dat de hitte isoleert
en zo de warmte binnenhoudt en de hitte buiten, dus minder airco, én er wordt
ook gezorgd voor de opvang van gebruikte energie.
Aan dit alles werkten/werken knappe koppen mee zoals
architecten, ingenieurs en academici van Harvard, Princeton en Yale.
De stad oogt modern. Er heerst ambiance op de vele
pleintjes waar restaurants hun terrassen hebben opgesteld en muziekbandjes een
optreden ten beste geven. Door het Aziatisch kampioenschap voetbal is er veel
volk op de been.
In het centrum valt vooral het zogenaamde ‘Fanar’ op, een
islamitisch cultureel centrum dat ook een moskee herbergt en eigenlijk een uit
de kluiten gewassen moskee voorstelt.
Het aanwezige volk heeft ook zijn weg gevonden naar de
nabijgelegen Souq Waqif. Die ligt al meer dan honderd jaar aan het water.
Destijds was het de plaats waar bedoeïenen en lokale mensen hun waren
uitwisselden, vooral dan vee. Er heerste steeds een enorme bedrijvigheid tot in
2003 het noodlot toesloeg. Een enorme brand verwoestte bijna de gehele soek. De
emir zelf sponsorde de eerste fase van
de wederopbouw. De delen die bijgebouwd werden na 1950 werden afgebroken, de
oudere gebouwen werden volledig gerestaureerd in een poging om de historische
en architecturale identiteit te behouden. Die restauratie werd voltooid in 2008
en vandaag kijken wij tevreden naar het geleverd werk. Zoals op elke markt in
de Arabische wereld, is het er druk. Het is een komen en gaan in de kleine
steegjes waar een allegaartje van voornamelijk kleding, specerijen en souvenirs
te koop wordt aangeboden. Maar niet alleen de traditionele marktprodukten vind
je hier. Zo is er ook de valkensoek, waar valken (valkenieren is één van de
traditionele sporten in Qatar) te koop worden aangeboden. Je kan de dieren hier
van dichtbij observeren. Niet alleen kan je dieren hier kopen, er bevindt zich
in de soek ook een heus valkenziekenhuis. Valkenieren wordt duidelijk serieus
genomen in het land.
Ook aan de hongerige mens is gedacht. Van straatverkopers
tot restaurants, van lokale keuken tot de Iraanse, van snakjes tot pizza, je
vindt er werkelijk alles.
De soek is duidelijk het hart van de stad. De Franse kunstenaar
César Baldaccini droeg ook zijn steentje bij met het standbeeld van de ‘Gouden
Duim’. Die duim stelt symbolisch het Qatarese succes voor op het laatste
Aziatische kampioenschap voetbal. Maar het is niet al goud wat blinkt: de
reuzeduim werd in brons gegoten 😉. Hij staat nu trots in
de hart van de soek. Trots als een pauw op het voetbalteam, maar ook trots op
Doha.
Reacties
Een reactie posten