Dag 11 – The Marrakesh Express
‘Do
you know we are riding on the Marrakesh Express. They are riding me to
Marrakesh. All aboard
the train’.
Ongewild moet
ik aan dit liedje van Crosby, Stills and Nash denken als we voorbij het
prachtige treinstation van Marrakesh rijden. Geen treinrit voor ons vandaag
maar een ritje per autobus door de stad.
De stad mag
dan een aantrekkingskracht uitoefenen op alles en iedereen en is het een
smeltkroes van alles en nog wat, maar door zijn brede lanen, het vele groen en
de mooie architectuur straalt ze toch een zekere rust uit.
Al enkele
dagen torent de negenenzestig meter hoge minaret van de Koutoubia-moskee hoog boven
alles uit. Zij werd gebouwd in de 12de eeuw en als voorbeeld gebruikt voor de Giralda in
Sevilla (waar zij inderdaad zeer sterk op lijkt) en later ook voor de Hassantoren
in Rabat.
De bijhorende
moskee is de tweede die hier gebouwd werd: na voltooiing van het eerste
exemplaar bleek deze niet goed gericht te zijn ten opzicht van Mekka en werd ze
herbouwd. Overblijfselen van de oude moskee bevinden zich nog steeds naast de
huidige moskee. De minaret werd over de jaren hét symbool van Marrakesh.
Bovendien doet er zich nog iets bijzonders voor : in plaats van de
gebruikelijke drie of vijf koperen bollen (waarvan wordt gezegd dat de
originelen zelfs uit goud waren vervaardigd) tellen wij er vier. Volgens de
overlevering zou de echtgenote van één van de heersers er niet in geslaagd zijn
ook maar één dag te vasten tijdens de
ramadan en liet deze dan maar al haar gouden juwelen omsmelten om zo een vierde
globe te kunnen schenken. De beroemdste weergave van de moskee en minaret is het
schilderij dat Winston Churchill hiervan maakte tijdens de conferentie van
Casablanca. Het is het enige schilderij dat de Engelse premier maakte tijdens
de oorlogsjaren. Hij schonk het aan de Amerikaanse president Roosevelt.
De moskee ligt
niet zover van het Djemaa el-Fna, het wereldberoemde plein van Marrakesh. Het hart
van de medina is een wereld op zich. Je waant je hier in een film. Van
kaartenleggers tot eetkraampjes, tot souvenirwinkeltjes tot …. slangenbezweerders,
je vindt ze hier allemaal. Het duizelt me bijna in het hoofd, want overal
gebeurt er wel iets.
’s Ochtends kan
je zonder meer je dorst lessen met een glaasje versgeperst sinaasappelsap dat
overal te koop wordt aangeboden, eventueel vergezeld van gedroogde vijgen of
dadels. Of wat dacht je van waterverkopers met water in traditionele leren
waterzakken. Heerlijk geurende Marokkaanse kruiden vinden hier ook hun weg over
de toonbank. Maar niet alleen Marokkaanse specialiteiten worden hier te koop
aangeboden, ook kledij én souvenirs kan je hier op de kop tikken. Later op de
dag bruist het plein ook van de energie : de eetkraampjes worden vervangen door
slangenbezweerders die met de fluit de slangen laten dansen. Kaartenleggers
zorgen voor nog meer mystieke sfeer. Muzikanten zorgen voor een uitgelate
sfeer. De enige die ik mis zijn de ‘oudere vrouwen met blauw haar’ uit
het liedje van Crosby, Stills and Nash.
Marrakesh was als
vierde keizerstad, een belangrijke handelsstad op de karavanenroute doorheen de
Sahara en later het centrum van de handel tussen Europeanen die hun waren hier
ruilden voor Afrikaanse specialiteiten.
Het plein
vormt het hart van de medina van Marrakesh en ligt naast de soek. Een
smeltkroes van kleine steegjes, restaurants en heel wat Marokkanen op pad. Veel
plaats is er niet, niet te begrijpen daarom dat ook motorrijders zich hier een
weg banen en je voorbijrazen tot op enkele centimeters. Op tijd wegspringen, is
hier de boodschap. Een verbodsbord maakt blijkbaar weinig indruk en wordt
straal genegeerd. Toch is de medina een must om wat coleur locale op te
snuiven. Van snuisterijen tot voeding, je vindt hier alles.
Aan de soek
ligt ook het Bahia Paleis, wat eigenlijk ‘favoriet der favorieten’ betekent. Officieel
was dit slechts een beperkte tijd een koninklijke residentie onder Mohammed V
en werd het later opengesteld voor het publiek onder koning Hassan II. Toch
wordt het paleis af en toe nog steeds gebruikt voor koninklijke ontvangsten of
voor koninklijke evenementen. Het paleis is meer dan een bezoekje waard. Het is
een ingewikkeld labyrint, want het bestaat eigenlijk uit twee paleizen, van lege
kamers en binnenpleinen. Die pleinen zijn rijkelijk versierd met fonteinen en prachtig
zellij-tegelwerk. Sinaasappel- en jasmijnbomen zorgen voor een groen
tintje. De kamers in de paleizen hebben
één constante : geen enkel plafond is hetzelfde. Elk plafond is een apart
kunstwerk.
Op het Djemaa el-Fna plein, klinkt ondertussen de muziek uit
de boxen en ruik ik de geur van gebraden vlees. Er wordt aan tafeltjes
aangeschoven en er wordt ook voor live muziek gezorgd. Dansers en acrobaten
nemen het plein in. De sfeer is in elk geval goed.
Ik sluit mijn
ogen als de warmte van de steen (lees marmeren bank) mijn huid en lichaam
binnendringt. Heerlijke warmte, ook al
haalt de buitentemperatuur vlotjes de 30 graden en airco af en toe niet slecht
is om af te koelen. Heerlijke warmte die me in gedachten doet verzinken. Plots
schrik ik van een goede geut warm water die op mij gegoten wordt, gevolgd door
wat ik vermoed zeep is. Een paar handen masseren de zachte zeep in mijn huid
terwijl de ruimte nog warmer en vochtiger aanvoelt als eerst. Ik voel de zeep
schuimen op mijn lichaam. Na enkele minuten krijgt het paar handen de hulp van
een scrubhandschoen. Mijn dode
huidcellen geven het al snel op, de nog levende gaan een strijd op leven en
dood aan, met de kracht van de ruwe
handschoen. Ik hoop straks als ik deze traditionele hammam verlaat, nog wat
huid over te hebben. Ook mijn haren worden niet vergeten. Een straaltje warme
olie wordt in mijn haren en hoofdhuid gemasseerd. Emmers water die met kracht
worden uitgegoten, spoelen alle
restanten van zeep en olie weg.
Bovendien zorgt een verkwikkend modderbadje voor de ultieme verwenning van de
huid. Met een lichaam op temperatuur en zonder dode huidcellen is mijn lichaam
klaar voor een verkwikkende, ontspannende massage. De stramheid in mijn spieren
veroorzaakt door dagenlang stappen (niet altijd op effen ondergrond), trappen
lopen (kasba) en zittend de soms lange
verplaatsingen maken, wordt er langzaam maar zeker uitgemasseerd. Een zacht
muziekje op de achtergrond zorgt voor totale ontspanning. Mijn lichaam geeft
zich al snel over aan de handen van de masseuse. Tot slot bekom ik van dit
avontuur in een aparte rustruimte op een zalig bedje en geniet ik van een tasje
Marokkaanse thee terwijl ik nog een extra voetmassage krijg.
De Marokkaanse
badencultuur vindt zijn oorsprong in de Romeinse periode en is net als bij de Romeinen
een intrinsiek onderdeel van de Arabische identiteit én van het dagelijkse
leven van de Marokkaan. En net als bij de Romeinen hebben de hammams vooral een
sociaal doel : de plaats waar mensen samenkomen, nieuwtjes uitwisselen, zich
ontspannen maar ook om zich te baden. Immers de islam verplicht iedereen zich
te wassen voor het bidden en niet alle huizen hadden destijds eigen sanitair.
Deze hamman is een traditionele hammam, waar ook de Marokkanen komen. Vergeet
dus een moderne wellness met stoombaden, jaccuzi’s, en aparte behandelkamers.
Alles gebeurt hier gemeenschappelijk, enkel mannen en vrouwen worden
gescheiden. Traditioneel dus en zo veel authentieker. Properder dan ooit en
volledig ontspannen, kan ik mij geen mooier afscheid van Marrakesh en Marokko
wensen.
Reacties
Een reactie posten